Vitamine D : onmisbaar voor je gezondheid

Vitamine D is belangrijk voor onze spieren, ons hart en ons immuunsysteem, met andere woorden: broodnodig. En toch hebben acht op de tien Belgen een tekort aan deze kostbare vitamine.

Leestijd: 2 minuten

Vitamine D is belangrijk voor ons welzijn. De voornaamste risico’s bij een gebrek aan deze vitamine zijn osteoporose of zelfs osteomalacia, zacht worden van de botten, bij ernstig tekort in volwassenen. Bij kinderen kan het tekort tot rachitis leiden.

Osteoporose komt niet alleen voor bij oude mensen in het bejaardentehuis. Vanaf hun vijftigste zouden alle vrouwen eigenlijk vitamine D-supplementen moeten nemen. Bij volwassenen kan een gebrek aan vitamine D ernstige gevolgen hebben op sociaaleconomisch vlak, vooral in geval van botbreuk na een val.

Tegenwoordig wordt er uitgebreid onderzoek gedaan rond het effect van vitamine D, en dat beperkt zich niet meer alleen tot ons beenderstelsel. Uit tal van studies blijkt dat deze vitamine nog veel meer goede eigenschappen heeft, en onder andere een rol kan spelen bij de behandeling van hoge bloeddruk, het voorkomen van hart- en vaatziekten en besmettelijke ziekten, en bij het verminderen van het risico op bepaalde auto-immuunziektes zoals diabetes van het type1.

Uit andere studies blijkt dat een laag gehalte aan vitamine D ook in verband gebracht kan worden met een aanzienlijk hoger risico op prostaat-, borst-, darm- en rectumkanker, de vier vormen van kanker die het meest voorkomen in onze westerse maatschappij. Vitamine D zou ook een belangrijke rol spelen bij het goed functioneren van het zenuwstelsel en bij het voorkomen van MS, de ziekte van Parkinson en verschillende aandoeningen van het centraal zenuwstelsel. Allemaal zaken om in overweging te nemen, zelfs al worden ze niet noodzakelijk bevestigd door uitgebreid klinisch onderzoek. 

Waar komt dat gebrek vandaan ?

De voornaamste oorzaken van gebrek aan vitamine D zijn het tekort aan zonlicht in onze streek, onze zittende levenswijze waardoor we minder buiten komen, en onze (goede) gewoonte om zonnecrème met een hoge beschermingsfactor aan te brengen zodra de zon zich laat zien. Het zijn de UVB-zonnestralen die ervoor zorgen dat ons lichaam meer dan 80% van de vitamine D aanmaakt die het nodig heeft. Een ander percentage komt van de voeding, met name vette vissoorten als sardines, zalm of haring. Maar dat is vaak niet voldoende om het tekort aan te vullen. Denk nu niet dat het goed is om naar de zonnebank te gaan of te zonnebaden zonder zonnecrème om ons vitamine D-gehalte aan te vullen: daarvoor is het risico op huidkanker te groot.

En wat is de oplossing ?

Simpel: voedingssupplementen met vitamine D nemen. Omdat er steeds meer vitamine D-gebrek voorkomt bij de bevolking, wordt er aangeraden om de dagelijkse dosis vitamine D te verhogen: 400 eenheden per dag voor kinderen vanaf de geboorte, 600 eenheden per dag voor jongeren en volwassenen, 800 eenheden per dag voor zwangere vrouwen en ouderen. Vraag raad aan je apotheker of je dokter wat de dosering van je vitamine D betreft.