detox

Mentale detox : in het reine met jezelf

Emoties lopen als een rode draad door ons leven. Ze brengen ons naar hoge toppen en diepe dalen. Maar soms nemen ze de overhand of stapelen ze zich stiekem op in de donkere krochten van onze ziel. Misschien is het dan tijd voor een grondige mentale detox. Zet je negatieve emoties aan de deur en maak plaats voor een herboren versie van jezelf.

Leestijd: 8 minuten

Mentale detox ?

Door de jaren heen stapelen onderdrukte emoties en negatieve energie zich op in ons lichaam. Beetje bij beetje heeft die ophoping een negatieve impact op ons welzijn. Dankzij een mentale detox kan je weer in het reine komen met jezelf. Die detox is een helend proces in drie fasen: het lichaam ontgiften (mens sana in corpore sano!), de emoties verwerken en de geest bevrijden. Want als niet alleen je huid doffer wordt, maar ook je humeur, en als dat kilootje meer vooral op je schouders weegt, dan moet je dringend lichaam en geest onder handen nemen.

Het lichaam als spiegel van de geest

Als resultaat van onze persoonlijke gedachten en gevoelens heeft ieder van ons zijn eigen unieke energiefrequentie. Die frequentie loopt door elke cel van ons lichaam en speelt een belangrijke rol in onze gezondheid. Als we de signalen van ons lichaam te lang negeren, zal het op allerlei andere manieren onze aandacht proberen trekken! Emoties willen zich kenbaar maken en vinden het niet leuk om onderdrukt te worden. Nochtans leert ons lichaam al van jongs af aan allerlei trucjes om emoties te verstikken, bijvoorbeeld door de spieren op te spannen of de adem in te houden. Die geblokkeerde emoties uiten zich later in allerlei vormen van emotionele stress. De bekendste symptomen zijn angst en depressie, maar opgekropte emoties kunnen ook andere gedaantes aannemen. Mentale problemen worden dan fysiek zichtbaar in de vorm van slapeloosheid, spijsverteringsstoornissen, hoofdpijn, auto-immuunziektes, … Beter voorkomen dan genezen, toch? De jaarwisseling en de goede voornemens zijn een ideaal moment om al onze emotionele toxines voor eens en voor altijd aan te pakken! Dokter Habib Sadeghi, de beroemde toparts uit Hollywood, geeft ons tips en advies om onze innerlijke stem te volgen.

 

Zuiver je lichaam

  1. Een bijzonder dieet

We weten het al langer dan vandaag: onze maag is ons tweede brein. Lichaam en geest zijn gekoppeld, dus je pakt ze best allebei tegelijk aan. Door emotioneel afval te verwerken effen je het pad zodat je de zen-zaadjes meteen in een vruchtbare grond kan planten. Het programma van dokter Sadeghi begint dus met een zuiverende lichaamskuur, die hij het intentional unsaturation diet noemt. Dit dieet moet de lichamelijke resten van onderdrukte negatieve emoties verwijderen: het lichaam wordt ontgift en organen die gebukt gaan onder schadelijke gevoelens zoals wrok of woede (met name de lever, de galblaas, de longen, de nieren en de pancreas) worden ontlast. De kuur start met een monodieet dat bestaat uit drie voedingsmiddelen: sardienen, rode appelen en volkorenrijst. De bedoeling is dat je de eerste vijf dagen deze drie ingrediënten in grote hoeveelheden eet zodat het lichaam hun heilzame eigenschappen ten volle kan benutten. Na de eerste vijf dagen mag je weer andere voedingsmiddelen introduceren. Etenswaren die de spijsvertering extra belasten zijn uit den boze. Door sommige voedingsmiddelen te bannen, gun je je lichaam een periode van rust. De glycemische index daalt en ontstekingen verminderen. Lichaamsvloeistoffen worden dunner en circuleren beter. Alles wat de gedachten, de verwerking van emoties en de werking van het lichaam ‘vloeibaarder’ maakt, draagt bij aan innerlijke helderheid.

Waarom appelen, rijst en sardienen?

  • Sardienen: ze zijn klein maar bevatten een schat aan waardevolle voedingsstoffen. Ze zijn rijk aan vitamine B12 (nodig voor de neurale plasticiteit, zodat het zenuwstelstel zich kan herstellen en nieuwe ervaringen en kennis kan reorganiseren).
  • Volkorenrijst: bevat ook veel vitamine B12 en andere B-vitamines, evenals essentiële mineralen. Van alle volkorengranen is volkorenrijst het makkelijkst verteerbaar en heeft hij de laagste glycemische index.
  • Appelen: de suikers van appelen bevatten bijna uitsluitend fructose. Dit is belangrijk, want fructose heeft (in tegenstelling tot glucose) geen insuline nodig om verwerkt te worden. Rode appels zijn makkelijker verteerbaar en verlichten het werk van de pancreas. Laat de appelen (geraspt of in plakjes) eerst oxideren (bruin worden), dan kan het lichaam de suikers makkelijker afbreken.

Vijf richtlijnen

  • Drink elke ochtend na het opstaan een groot glas warm water met citroen om het lichaam te hydrateren en te zuiveren. In citroenwater zitten vitamine C, flavonoïden, oligo-elementen, antioxidanten en antimicrobiële bestanddelen. Dit helpt om toxines te elimineren, vergemakkelijkt de vertering, gaat nierstenen tegen en versterkt het immuunsysteem. Water en citroen alkaliniseren het lichaam bij de start van een nieuwe dag.
  • Start drie dagen voor het begin van de kuur met het progressief afbouwen van cafeïne.
  • Baseer je op deze oude volkswijsheid: ontbijt als een koning, lunch als een edelman en dineer als een bedelaar.
  • Las elke dag een mini-vastenperiode in. ’s Nachts maakt je lichaam een katabole fase door. Het breekt voedingsmiddelen af en elimineert toxines. Als je slechtgezind wakker wordt en je geest niet helder is, komt dat vaak omdat je te uitgebreid of te laat hebt gegeten ’s avonds. Je lichaam is ’s morgens nog steeds die calorieën aan het verwerken. Neem ’s avonds dus een heel lichte maaltijd en laat je lichaam minstens twaalf uur per dag rusten (vasten) tijdens de hele kuur.
  • Eet gefermenteerde voedingsmiddelen. Je houdt een grote schoonmaak in je lichaam. Kefir, kimchi, kombucha, … bevatten goede bacteriën die het hormonaal evenwicht herstellen, het metabolisme stimuleren en zelfs de opname van bepaalde vitamines en essentiële voedingsstoffen bevorderen.

Op het menu de eerste vijf dagen:

Aanbevolen voedingsmiddelen

Appelen: enkel rode appelen, in plakjes of geraspt. Best een halfuur vóór of drie uur na de maaltijd (voor een vlottere darmtransit).

Sardienen: zoveel je maar wil! Vers of uit blik met olijfolie of in eigen nat.

Volkorenrijst: niet meer dan een of twee kommen per dag.

Na de eerste vijf dagen:

Toegelaten voedingsmiddelen

Dierlijke eiwitten: enkel gevogelte, vis, zeevruchten en eiwit

Groenten: alles, zonder beperkingen

Fruit: alle soorten vers fruit (geen gedroogd fruit)

Verboden voedingsmiddelen 

Suiker en zoetstoffen

Oliehoudende zaden

Eigeel

Melkproducten

Azijn

Mosterd

Peulvruchten (ook soja en afgeleiden)

Alle soorten olie behalve olijfolie

Cafeïne

Alcohol

Goed om weten  

Hou je strikt aan het voorgeschreven dieet – met de minste afwijking maak je de voordelen van de kuur immers ongedaan. Eet tot je een verzadigd gevoel hebt en eet zoveel appelen en sardienen als je maar wil.

 

Snelle resultaten

Al na enkele dagen voel je het effect van de kuur. Je krijgt een minder opgeblazen gevoel, je hebt minder last van constipatie, je huid straalt, je hebt meer energie. Dankzij een stijging van de oxytocine voel je je gezonder en slaap je veel beter (oxytocine beïnvloedt de aanmaak van melatonine). Maar er zijn nog meer verrassende gevolgen. Omdat de lichaamsvloeistoffen dunner worden, kunnen sommige allergieën of een chronische verstopte neus verdwijnen (effect op de slijmvliezen en de ontsteking). Ook je hormonaal systeem komt weer in evenwicht. En terloops verlies je misschien ook nog twee of drie overtollige kilo’s.

 

Zuiver je emoties

 

  1. Therapeutisch schrijven

 

Wij zijn de auteurs van ons eigen levensverhaal! Een verhaal met ups en downs. Het leven zit vol verrassingen en onzekerheden: je staat alwéér in de file, je hebt ruzie met je zoon, je overvolle agenda zorgt voor stress, of, nog erger, je verliest je job, een vriend laat je in de steek of je relatie loopt stuk … Logisch dat je het noorden soms kwijtraakt. Er zijn in ons dagelijks leven zoveel situaties die negatieve energie creëren. Daarom hebben we allemaal een uitlaatklep nodig, een manier om onze emoties de vrije loop te laten als het even teveel wordt. Schrijven is een geweldige manier om je gevoelens en frustraties te ordenen, de balans op te maken, te uiten (letterlijk!) wat je dwarszit en je geest te zuiveren. Regelmatig schrijven – als een soort van psychospirituele hygiëne – is een ideale tool om je te ontdoen van opgestapelde negatieve energie. Woorden zijn bijzonder krachtig (zowel constructief als helend), en dat onderschatten we te vaak. Uit wetenschappelijk onderzoek is gebleken dat het neerpennen van moeilijke of traumatische gebeurtenissen gunstig is voor de emotionele én lichamelijke gezondheid. Net zoals spanningen kunnen vrijkomen bij seks, kan ook schrijven een bevrijdend effect hebben bij interne conflicten. Dit kan in de vorm van een intiem dagboek, maar nog beter is de purge emotional writing, of PEW 12, een dagelijks ritueel van twaalf minuten waarmee je alle emotionele ballast overboord gooit. Doe dit vijf dagen na elkaar, of meer indien nodig, maar vooral: zodra je de behoefte voelt opkomen.

PEW 12: schrijf erop los  

Neem een balpen en enkele blaadjes papier. Schrijf niet op de computer of tablet, want om de emotionele last weg te schrijven heb je een energetische verbinding nodig tussen jezelf en het papier. Zoek een rustige plek op waar je ongestoord kan werken. Ga zitten en stel een timer in op twaalf minuten. Schrijf zonder na te denken alles op wat je dwarszit. Je werk, je relatie, je gezondheid, je financiën. Schrijf aan een stuk door, zonder te stoppen om te herlezen of te verbeteren. Leestekens, handschrift of leesbaarheid spelen weinig rol. Misschien kom je op een punt dat de emoties zo overweldigend zijn dat je zelfs geen correcte zinnen meer kunt noteren. Laat de balpen steeds op het blad zodat je gedachten vrij kunnen stromen. Beleefd blijven of objectief zijn is niet nodig. Het is jouw versie van de feiten. De ruwe, ongefilterde versie. Achteraf vernietig je alles, dus maak je geen zorgen over wat de anderen zullen denken, want niemand zal het ooit lezen. Gebruik gerust harde woorden om je pijn of woede van je af te schrijven, maar richt ze nooit naar jezelf. Wees lief voor jezelf. Denk eraan dat je het recht hebt om te voelen wat je voelt. Na twaalf minuten zet je er letterlijk een punt achter. Herlees niets, want dan neem je die negatieve energie misschien weer op. Verbrand je papier onmiddellijk (buiten op een stenen vloer, in de open haard, …). Scheuren volstaat niet. Vuur is symbolisch. Het heeft een transformerende en zuiverende kracht. Je wil de negatieve energie niet opwekken maar juist neutraliseren. Dat is precies wat het vuur doet.

Bevrijd je geest

  1. Medidatie

Wanneer we onze ogen sluiten, daalt onze hersenactiviteit onmiddellijk. We gaan van bètagolven (13 tot 30 Hz) naar alfagolven (8 tot 13 Hz). De hersengebieden die in waaktoestand miljarden visuele gegevens per seconde verwerken, zijn nu vrij om informatie vanuit andere bronnen te verwerken. De ‘donkere’ alfagolven maken je geest wakker en misschien vind je wel het antwoord op bepaalde vragen. In het sanskriet betekent nirvana ‘uitgeblust’. Daarmee wordt bedoeld dat ons persoonlijk paradijs zich in een donkere stilte binnenin onszelf bevindt.

Loslaten is een kunst

Zijn we gestresseerd, nerveus of boos, dan activeert ons sympathisch zenuwstelsel de vecht/vlucht-reactie. Hierbij komt adrenaline vrij, waardoor sommige functies actiever worden (verhoogde hartslag, versnelde ademhaling, hogere bloeddruk) en andere worden stilgelegd (spijsvertering). Wanneer die ‘gespannen situatie’ te lang duurt of te vaak voorkomt, kan dit schadelijk worden voor het lichaam. Om dit fenomeen een halt toe te roepen kan je het parasympathisch zenuwstelsel stimuleren. Zo zal de hartslag weer dalen en zullen lichaam en geest onmiddellijk tot rust komen.

Meditatie is een van de allerbeste methodes om los te laten. Het is een ontmoeting met jezelf die deuren opent naar innerlijke vrijheid. Een moment nemen voor jezelf is een uitstekende manier om je geest te voeden, je emoties te verwerken en spiritueel te groeien. Begeleide meditatie, relaxatie, zelfhypnose en bepaalde ademhalingstechnieken zoals hartcoherentie helpen om negatieve emoties te neutraliseren. Mindfulness is een vorm van meditatie waarbij je heel bewust en zonder te oordelen ‘in het moment’ beleeft en voelt wat er rond of in jezelf gebeurt. Jon Kabat-Zin* omschrijft het als een training van hart en geest om vrijer en vriendelijker om te gaan met alles wat er gebeurt. Je gaat meer van jezelf houden en je beoordeelt de gebeurtenissen op een andere manier. Iedereen kan mindfulness oefenen en het is een krachtig werktuig om je emoties te reguleren.

Oefening: golfademhaling

  1. Zoek een rustige plek op en ga zitten in halve lotus of kleermakerszit. Sluit je ogen en zit gedurende enkele ogenblikken volledig stil. Laat de adem vanzelf in en uit je longen vloeien.
  2. Stel je voor dat je de oceaan ziet. Luister naar de golven die komen en gaan. Laat dit ritme binnenkomen in je lichaam en volg het met je ademhaling. Adem in wanneer een golf nadert, adem uit wanneer de golf weer verdwijnt. Opnieuw en opnieuw.
  3. Na een tijdje zal je merken dat je dieper begint adem te halen. Laat dan bij elke uitademing een geluid loskomen, een soort van lange “aaaah”. Op die manier kan je je spanningen loslaten. Doe verder tot je lichaam ontspant en je geest rustig wordt.

Positive attitude

We moeten allemaal weleens door een zure appel heen bijten. Maar het verleden is het verleden. Om vooruit te gaan, mogen donkere gedachten onze toekomst niet overheersen. Geef angst, spijt, wrok, woede of verdriet geen kans om de positieve energie te blokkeren. Ga, hier en nu, op zoek naar een sereen bestaan.

 

 

 

 

 

 

 

Wil je aan de slag?

Lees het boek The Clarity Cleanse van dokter Habib Sadeghi.

Volg een cursus mindfulness bij jou in de buurt.

Volg de 21-Day Meditation Experience met Deepak Chopra (chopracentermeditation.com).

Zoek begeleide meditatiesessies op YouTube.

Lees de boeken over mindfulness van Jon Kabat-Zinn.

Installeer een app voor meditatie of hartcoherentie.

* Jon Kabat-Zinn is een wetenschapper, schrijver en meditatiedocent. Hij is de oprichter van de Stress Reduction Clinic van het gezondheidscentrum van de universiteit van Massachusetts en ontwikkelde het programma Mindfulness-Based Stress Reduction (MBSR) om stress te verminderen in acht weken.

 


© Fiftyandme 2021