drang tussendoortjes

Hoe geraak je van de drang om steeds tussendoortjes te eten af?

Ben jij iemand die tijdens het eten van een tussendoortje alweer aan het vólgende tussendoortje denkt? Wellicht wil je van die drang afgeraken… Alleen met een juiste aanpak kan je grip krijgen op dit gevoel. Lees hier 5 handige tips.

Leestijd: 2 minuten

1. Onderschat water niet

Als je tijdens de dag drang hebt naar tussendoortjes, is de kans best reëel dat je eigenlijk geen honger hebt. ‘Zin in eten’ en ‘echte honger’ zijn namelijk niet hetzelfde. Stel jezelf daarom de vraag of je tijdens jouw maaltijdpauzes voldoende hebt gegeten. Kom je tot de conclusie dat je te weinig voedingsstoffen binnen hebt, eet dan gerust een gezond tussendoortje. Je energieniveau zal terug op pijl komen. Maar concludeer je dat je genoeg hebt gegeten? Neem dan een fris glas water. Bovendien is het aangeraden om doorheen de dag zoveel mogelijk water te drinken. Je krijgt daardoor een gevuld gevoel, waardoor je minder zin hebt in een overbodige snack.

2. Elke maaltijd is belangrijk

Om de kans op een lekkere trek te verkleinen, moet je zoveel mogelijk voedingstoffen tijdens de hoofdmaaltijden binnenkrijgen. Heb je het druk of moet je gaan sporten? Hoe ‘goed’ het ook klinkt, dit zijn geen excuses! Wanneer je een maaltijd overslaat, gaat je lichaam dit op een ander moment compenseren en krijg je op een tijdstip ongetwijfeld zin in een ongezonde hap.

3. Tactisch boodschappenlijstje

In de supermarkt is er uiteraard heel wat lekkers te vinden, maar dat moet je voortaan negeren. Hoe? Maak op voorhand een boodschappenlijstje met een aantal gezonde producten en ingrediënten. Zodra je de winkel binnenstapt, stap je vastberaden naar de afdeling groenten en fruit. En met resultaat: je kasten zullen gevuld zijn met gezonde voeding.

4. Voorbereiding is de sleutel

Moet je een hele dag naar het werk? Of heb een een gezellige namiddag met vrienden of familie gepland? Wees dan best voorbereid. Je bent minder geneigd om naar een ongezonde snack te grijpen wanneer je porties meeneemt die je zelf hebt klaargemaakt.

5. Healthy snacks op ooghoogte

Maak het jezelf niet te moeilijk. Gooi al de ongezonde lekkernijen in de vuilbak of plaats ze achteraan in de keukenkast. Prioriteit nummer 1? Plaats al je gezonde producten op ooghoogte.

De leukste berichten van Fifty & Me in je mailbox ontvangen? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief.

Beeld © Getty Images


© Fiftyandme 2022