soft health

‘Soft Health’ is het nieuwe gezonde eetprincipe zonder dieetstress

Het lijkt zo makkelijk: als je wilt afvallen, hoef je alleen maar je calorieën te tellen en het maximum niet overschrijden. Toch word je van calorieën tellen meestal niet bepaald gelukkiger, is het vaak niet accuraat en geeft het soms alleen maar stress. Een beter plan? Het eetprincipe Soft Health, waarbij de mentale en emotionele balans net zo belangrijk is als fysieke gezondheid.

Leestijd: 2 minuten

Soft Health

In het Food Report 2021 wordt Soft Health de voedseltrend van het jaar genoemd. Het is een verzamelnaam voor alles wat met een gezonde eetstijl te maken heeft. Bij Soft Health ben je niet zozeer meer bezig met calorieën, voedingswaarden, macro- en micronutriënten en vitamines, maar eerder met balans, variatie, en een sporadische snack. De term is omstreeks 2008 ontstaan ​​als tegenhanger voor fastfood, maar is tegenwoordig weer populair door de nieuwe generatie die meer specifieke verwachtingen van voeding hebben dan vroeger.

Hoe pas je het principe toe?

Eten ervaar je heel bewust bij Soft Health. Niet zoals we vaak tegenwoordig doen, staand aan het aanrecht, onderweg in de auto of snel achter je bureau terwijl je ondertussen het nieuws afstruint en andere dingen doet. Of wanneer je door moet naar je volgende afspraak, snel iets op tafel zet en het nóg sneller weer in je maag verdwijnt. Iets kant-en-klaars uit de microgolfoven, iets bestellen, iets dat je eigenlijk niet lekker vindt…

Eigenlijk zou je het eten wat je lekker vindt jezelf moeten gunnen, en er de tijd voor maken. Bewust eten is aandacht geven, aandacht aan jezelf, jezelf waardevol genoeg vinden om goed voor je lichaam en geest te zorgen. En als je dan af en toe zin hebt in een ongezonde snack, is dat helemaal oké.

Door deze multi-zintuiglijke ervaring sta je stil bij wat je tot je neemt. Doe bijvoorbeeld een kook- of bakworkshop om te kijken wát er nu precies allemaal gedaan wordt om tot een gerecht te komen. Je ervaart het eten, je proeft, je ruikt het. Probeer vaker met aandacht te eten en wees vooral niet streng als je eens zin hebt in iets ongezonds. Denk vooral zo min mogelijk na over de eetmomenten, maar wanneer je eet, geniet je ervan. Het is een vorm zijn van lief zijn voor jezelf, en dat verdien je.

Lees ook
Aquabike: 5 goede redenen om het water op te gaan! >

De leukste berichten van Fifty & Me in je mailbox ontvangen? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief.

Beeld © Shutterstock


© Fiftyandme 2022