vaker water

5 tips om ook ná Tournée Minérale vaker voor water te kiezen

Een maand zonder alcohol, het doet wat met een mens. Dat is mooi, maar nu volgt de volgende uitdaging: volhouden. Of op z’n minst wat vaker de alcohol laten staan. Voldoende water drinken is en blijft daarbij belangrijk: met deze tips hou je die gezondere levensstijl moeiteloos aan.

Leestijd: 2 minuten

1) Theedrinken  

In navolging van de barista-hype steekt er een nieuwe tendens de kop op: theedrinken. Wat wil je ook, met al die exclusieve theesoorten en authentieke smaken van over de hele wereld die tegenwoordig beschikbaar zijn? Ideaal om vaker water te drinken. Elk deel van het theeritueel is bedoeld om die fijne aroma’s in je mond goed te proeven. Thee bestaat bijna alleen maar uit water en dus is het van belang om het juiste water te kiezen. Kraantjeswater is een optie, maar bevat veel mineralen en kalk wat de smaak van een perfecte kop thee kan beïnvloeden. Kies daarom voor zacht water, met een zo laag mogelijke droogrest.

2) Fruitwater

Maar natuurlijk hebben we niet altijd zin in een tas thee. Vooral niet nu we richting de zomer gaan. Water drinken is dan – zeker in de zomer – belangrijk om te hydrateren. Soms verlang je naar iets met nét wat meer smaak. Fluitje van een cent: we zetten eerder al een inspiratielijstje voor fruitwater op een rij. Liever geen vers fruit? Geen nood, er bestaan tegenwoordig ook suikervrije siropen (zoals deze in de smaken aardbei & meloen, limoen & citroen en blauwe bes) die je glas water omtoveren tot een fruitig drankje. Met de smaak, maar zonder de suikers van een frisdrank.

3) Plaats in het zicht

Water is een natuurlijke dorstlesser en zorgt er enerzijds voor dat je lichaam voldoende vocht opneemt en anderzijds vergemakkelijkt het de afvoer van afbraakstoffen in je lichaam. Toch kan het er door drukte weleens bij in schieten. Om niet te vergeten drinken, plaats je best een waterbron in het zicht. Dat kan een karaf water zijn zodat je die direct bij de hand hebt, maar evengoed een waterkoeler waar de andere gezinsleden ook gebruik van kunnen maken.

4) Mocktails op basis van water

Tournée Minérale wil uiteraard niet zeggen dat je je alle geneugten van het leven moet ontzeggen. Wat dacht je van een mocktail? Oké, dit valt niet onder de categorie ‘water’, maar er zijn online wel talrijke recepten te vinden voor heerlijke mocktails op basis van water. Zoals deze receptjes van Steffie Vertriest op haar blog Bye Bye Cheeseburger. Voeg de nodige smaakjes toe aan het water, eventueel wat shaken en je bent klaar om te serveren.

5) Doe het samen

Wil je ook na Tournée Minérale wat minder vaak het glaasje heffen, spoor dan vrienden, familie of collega’s aan om mee te doen. Je motiveert elkaar en komt minder snel in de verleiding als jullie samen een van bovengenoemde fruitwaters drinken. Zijn ze niet overtuigd? Vertel dan dat de échte effecten van geen alcohol drinken ook pas te ontdekken zijn wanneer je het langere tijd volhoudt.

De leukste berichten van Fifty & Me in je mailbox ontvangen? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief.

Beeld © SipWell


© Fiftyandme 2021