tips hittegolf

6 tips om beter met een hittegolf om te gaan

De temperaturen gaan deze week stijgen! Deze tips om beter met een hittegolf om te gaan komen daarom waarschijnlijk wel van pas.

Leestijd: 3 minuten

Veel drinken

Drink, zonder op dorst te wachten, minstens 1,5 liter water. Als extraatje kan je ook verse vruchtensap drinken (om vitamines aan te vullen) of een lauwe thee drinken om je op te frissen op de Toeareg manier (dit helpt je te zweten en verlaagt je lichaamstemperatuur). Vermijd rosé in de zon of een glas cafeïne, die werken als uitdrogers.

Tip: drink water met fruit! Zoals sparkling water + citroensap en schijfjes = een drank rijker aan elektrolyten (die verloren gaan door zweten). Of bronwater + watermeloenblokjes en muntblaadjes of kokoswater + ijsblokjes + ananasblokjes.

Lees ook
Fruitwater! 15x ultieme combinaties voor water met een smaakje >

Eet licht

Zet gezonde maaltijden op het menu! Want wat je eet beïnvloedt je welzijn en zelfs je lichaamstemperatuur… Het principe? Deel je maaltijden op in licht verteerbaar voedsel, zodat je metabolisme geen energie verspilt. Vergeet de vetten en doe niet te veel eiwitten in je mond… De zogenaamde seizoensproducten zijn over het algemeen rijker aan water (ja, de natuur is goed!). Zet dus aardbeien, meloen, watermeloen, salades, tomaten en komkommers, courgettes, selderij en zout op tafel (lang leve het vasthouden van water voor een keertje)… Eet tot slot yoghurt en andere zuivelproducten, en voel je niet schuldig over een ijsje of een lekkere sorbet.

Tip: probeer voor de verandering eens watermeloen met verse geitenkaas, komkommer met fetakaas, bevroren avocadosoep met rucola… Heerlijk, fris en licht!

Lees ook
Recept: Salade van kip en sperziebonen >

Even uitrusten

Bij warm weer is het zinvol om een echte ‘siësta’ te houden. Een woord van advies: relax! Wees niet overijverig met sporters, vermijd buitensporten tijdens de warme uren. Behalve ‘zwemmen’, dat is meer een duik nemen. Wat is het risico als je in het water bent? Je hebt niet het gevoel dat je een ‘opvlieger’ krijgt!

Tip: je zal beter slapen onder een katoenen laken om eventuele complexen te bedekken.

Koel blijven

Net als bij jonge kinderen moet je blootstelling vermijden (en niet bezuinigen op de zonnecrème). Buitengaan tussen 11 uur en 16 uur is niet aangeraden. Sluit alle ramen, luiken, blinden en gordijnen, om de warmte buiten te houden! Lucht later uit (als de nacht en de graden gedaald zijn) en/of vroeg in de ochtend voordat de thermometer weer stijgt.

Tip: als je huis te warm is, kan je naar een winkelcentrum met airconditioning, of ga naar de nieuwste film in de bioscoop (het is altijd koud in de bioscoopzalen)…

Doe mee
Win tickets voor de film ‘Mothering Sunday’ >

Verfris jezelf

Aarzel niet om ‘s morgens, ‘s middags en ‘s avonds te douchen. Neem voetbaden en zoek een ventilator. Draag luchtige, loszittende kleding van katoen of linnen (laat de synthetische stoffen in de kast liggen). Opgelet: vergeet niet een hoed (of pet) te dragen om een zonnesteek te voorkomen en een zonnebril wanneer je naar buiten gaat, zelfs als je in de schaduw blijft.

Tip: een boek om jezelf mee te waaieren, onze onafscheidelijke thermische waterfles, geïmproviseerde koudwaterkompressen voor de achterkant van je nek en je voeten, alles is goed om je zo vaak mogelijk koel te houden.

Zorg goed voor de ouderen!

Als we ouder worden, is de hitte minder verdraaglijk. Onze goede raad hierboven moet door onze ouders tot op de letter worden opgevolgd! Onze ouderen, die gevoeliger zijn voor klimaatschommelingen, kunnen zich inderdaad snel op de proef gesteld voelen door dit drukkende weer. In sommige gevallen kan hun gezondheid worden bedreigd… Naast een minder efficiënte thermoregulatie en zweten, komt het gevaar voort uit een verminderde perceptie van het dorstgevoel.

Dit is dus een gelegenheid om hen een bezoekje te brengen, hen regelmatig te controleren en hen te herinneren aan de basisregels: veel drinken, rusten, koel blijven en verfrissen. Zorg er ook voor dat je een  noodnummers achterlaat, zoals het nummer van je hotel als je op vakantie bent en het mobiele nummer van de huisarts. Bij uitdrogingsverschijnselen, hoofdpijn, wazig zien, evenwichtsverlies, slechte inschatting, of gewoon in geval van twijfel, bel 100 (medische spoeddienst en brandweer) of 112 (gemeenschappelijk Europees alarmnummer): daar zijn ze voor. Aarzel ook niet om ze onderdak te geven, boodschappen te doen, voor ze te zorgen…

De leukste berichten van Fifty & Me in je mailbox ontvangen? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief.


© Fiftyandme 2022