koude handen

Altijd koude handen? Misschien helpt deze ademhalingstechniek

Ben je het type dat in de winter twee truien draagt, een sjaal en geitenwollen sokken en nog steeds koude handen (en voeten) heeft? Misschien kun je dan eens deze ademhalingstechniek proberen om het van binnenuit warm te krijgen.

Leestijd: 2 minuten

Koude handen

Je frozen fingers komen vaak door een minder goede doorbloeding. Dat komt omdat voedingsstoffen en afvalstoffen door kou minder goed worden verwerkt en zich dan ophopen op in de spieren. Vooral mensen die de hele dag achter een beeldscherm werken lopen hierdoor een verhoogd risico op RSI-klachten.

En daar komt de speciale ademhalingstechniek bij te pas: dit kan helpen om het bloed beter door je lichaam te laten stromen en je handen te bereiken. Daarnaast heeft het invloed op de spanning van de nek- en schouderspieren. De bloedvaten die richting de armen lopen langs deze spieren. Te veel spanning kan ervoor zorgen dat de bloedvaten afgekneld worden.

Er zijn drie manieren van ademhaling te onderscheiden:

Borstademhaling

Als je vaak last hebt van koude handen en/of een gespannen nek en schouders, dan is de kans groot dat je via je borst ademhaalt. Hierbij worden de nek- en schouderspieren aangespannen om de borstkas omhoog te trekken bij het inademen. De spanning op de spieren neemt toe en je ademhaling is kort  en snel. De beweging van de borstkas is kleiner en het bloed wordt minder goed rondgepompt in je lichaam.

Buikademhaling

Deze ademhalingstechniek wordt vaak aangeleerd met ontspanningsoefeningen. Dit werkt goed voor ontspanning, maar het is niet de natuurlijke ademhaling.

Flankademhaling

De flankademhaling is het beste om het bloed goed door het lichaam te pompen. Bij deze manier van ademen spreid je je ribben vanuit je flanken bij het inademen en laat je ze weer zakken bij het uitademen. Je nek- en schouderspieren hangen hierbij ontspannen. De spreiding in je ribben schuwt het bloed door het lichaam en bereikt daardoor ook makkelijker je handen.

Hoe je deze techniek uitvoert? Leg je handen op je ribben aan de zijkant van je buik, net boven je taille. Voel met je pinken de onderste ribben. Bij de inademing voel je je ribben net boven je taille uitzetten. Daarna komt je buik naar voren. Je schouders blijven ontspannen. Adem twee seconden in, drie seconden uit en neem een tel rust.

De leukste berichten van Fifty & Me in je mailbox ontvangen? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief.

Beeld © Shutterstock


© Fiftyandme 2021