vitamine d-supplementen

Waarom je vitamine D-supplementen niet altijd aanslaan

De voordelen van vitamine zijn er genoeg, allemaal onderbouwd door stapels onderzoeken. Veel mensen hebben een tekort en slikken daarom terecht een supplement. Maar wat als deze geen beduidend effect heeft?

Leestijd: 2 minuten

Vitamine D en magnesium

Je voeding is gebalanceerd en gezond, je beweegt dagelijks een halfuurtje (ook tijdens de winter), zit zo vaak mogelijk in de zon, kruipt iedere dag vroeg genoeg in bed en slikt trouw je vitamine D-supplementen. Toch kan je nog steeds een vitamine D-tekort hebben door een tekort aan een ander mineraal: magnesium. Magnesium, het vierde meest voorkomende mineraal in je lichaam, is een onderdeel dat nodig is voor de activering van vitamine D. Zonder voldoende magnesium kan je lichaam de vitamine D die je slikt niet goed opnemen.

Heb je een tekort aan magnesium, dan wordt de vitamine D opgeslagen in zijn inactieve vorm. Hoe je erachter komt of je een tekort hebt? Je vitamine D-spiegel het liefst twee keer per jaar laten checken.

Synergie

Wil je het helemaal goed aanpakken, slik dan bij vitamine D en magnesium ook vitamine K2 en calcium. Deze vier voedingsstoffen werken in combinatie met elkaar en er is voldoende van elk nodig om optimaal te kunnen werken. Een gebrek aan balans tussen deze vier voedingsstoffen is de reden waarom calciumsupplementen worden geassocieerd met een verhoogd risico op hartaanvallen en een beroerte.

Lees ook
Zo herken je een vitamine D-tekort bij jezelf >

Vitamine D en ziektepreventie

Tal van bewijzen laten zien dat vitamine D een cruciale rol speelt bij een goede gezondheid en de preventie van ziektes. Er zijn ongeveer 30.000 genen in je lichaam en vitamine D werkt in op bijna 3.000 ervan. Zo hebben volgens onderzoek gepubliceerd in The Journal of Clinical & Endocrinology & Metabolism vrouwen twee keer zoveel kans om in een depressie te belanden als hun vitamine D niveau (te) laag is. Ook stimuleert vitamine D onder meer de botgroei. Krijg je te weinig van deze stof binnen, dan worden je botten juist zwakker. Het risico op botbreuken groei hierdoor.

Afijn, we kunnen er dus maar beter magnesium bijslikken – of als we het helemaal goed willen aanpakken ook vitamine K2 en calcium.

De leukste berichten van Fifty & Me in je mailbox ontvangen? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief.

Beeld © Shutterstock


© Fiftyandme 2021