vitamine d-tekort

Zo herken je een vitamine D-tekort bij jezelf

Zonlicht is de belangrijkste bron van vitamine D, geen wonder dus dat heel veel mensen in België een vitamine D-tekort hebben. Maar ook als de zon schijnt kan het goed zijn dat je huid moeite heeft om het om te zetten. Ontdekken of je supplementen nodig hebt? Dit zijn alvast de signalen.

Leestijd: 2 minuten

Gevolgen vitamine D-tekort

Vitamine D is, net als calcium, belangrijk voor je botten. Vanaf ongeveer 35 jaar verlies je wat botmassa, en in de menopauze nog meer. Daardoor heb je een verhoogd risico op osteoporose en botontkalking, met misschien fracturen tot gevolg. Daarbij speelt de vitamine een rol bij de spierfunctie. Door een vitamine D-tekort kun je spierzwakte of krampen krijgen.

En dan is er nog het mentale aspect: een tekort zou namelijk een depressie in de hand kunnen werken. In de hersenen bevinden zich vitamine D-receptoren zodat er verschillende stoffen aangemaakt kunnen worden. Een van die stoffen is serotonine wat invloed heeft op ons humeur. Uit onderzoek blijkt dat een tekort aan vitamine D het serotoninegehalte in de hersenen verlaagt, wat dus kan leiden tot depressie.

Ook lijdt je immuunsysteem eronder. Maar het is lastig vast te stellen bij welke mate van tekort je echt vaker verkouden wordt of eerder een luchtweginfectie oploopt omdat er ook nog veel andere oorzaken kunnen zijn.

Tekort herkennen

Er zijn drie verschillende gradaties te onderscheiden met elk hun eigen symptomen:

  1. Vitamine D-insufficiëntie: dit is een algemeen en licht vitamine D-tekort. Het kan vooral zorgen voor weinig energie, lusteloosheid, een laag libido, bloedend tandvlees, spierpijn en/of spierkrampen.
  2. Vitamine D-deficiëntie: dit betekent dat er veel te weinig vitamine D in je bloed zit. Dat kan zorgen voor bot-, spier- en gewrichtsklachten.
  3. Vitamine D-uitputting: dit houdt in dat je lichaam helemaal geen vitamine D meer in voorraad heeft. In dit geval kunnen er botafwijkingen, spierziekten, hartproblemen en depressie ontstaan.

Vrouwen boven de 50, mensen met een donkere huid, mensen die weinig buiten komen en mensen die lichaamsbedekkende kleding (zoals een burka) dragen hebben vaker een tekort aan vitamine D.

Wat kun je eraan doen?

Bij de huisarts kun je je bloed laten testen om je vitamine D-spiegel te bepalen. Zo weet je zeker of je onder de streefwaarde van in ieder geval 30 nanomol per liter bloed zit. Het is dan slim om iedere dag minstens een kwartier in de zon te vertoeven in een top met korte mouwen. Als de zon dan laag staat, bouw je helaas geen vitamine D op. Je kunt dit testen door te kijken of je schaduw korter is dan je lichaamslengte, want dan bouw je vitamine D op. Maar eh, we weten dat dat in België niet zo vanzelfsprekend is. Je kunt dus ook supplementen kopen om regelmatig bij te slikken.

De leukste berichten van Fifty & Me in je mailbox ontvangen? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief.

Beeld © Shutterstock


© Fiftyandme 2021