slapen voeten

Beter slapen? Deze handeling met je voeten kan daar misschien bij helpen

Stress over familie, financiën of werk kunnen je ‘s nachts wakker houden. Vervelend, want van slecht slapen en moe wakker worden, wordt niemand blij. Dit trucje uit de wereld van de acupressuur belooft te helpen.

Leestijd: 2 minuten

15 minuten masseren

De Britse journaliste Viola Levy deelt op haar Instagram de tip die ze kreeg van haar acupunctuur-specialist. Ze werd behandeld voor haar slaapproblemen door de lockdown. Het is de bedoeling dat je voor je gaat slapen je voeten masseert op bepaalde plekken om bepaalde drukpunten te stimuleren. Dat gaat zo:

1. Masseer met je duim het punt op je voet in het V-vormige gebied tussen je grote teen en je tweede teen (LIV-3). Je duim is veel groter dan een naald dus je raakt sowieso de juiste plaats.

2. Zet wat kracht met je duim. Je zou een fijne pijn moeten voelen (en dus geen onaangename).

3. Doe dat 15 minuten voor bedtijd. Je kan het gerust langer dan 15 minuten doen, maar dan worden je duimen vast al moe.

That’s it! Maar er is meer…

Andere technieken van de voetflexologie

Alle delen van het lichaamstaan in verbinding met een specifieke zone op de voeten. Met voetreflexologie worden deze zones op de voeten met druk bewerkt, om zo de doorbloeding en energiedoorstroming naar de bijbehorende delen in het lichaam te bevorderen. Het kan helpen om slaap te verbeteren door ontspanning te brengen in je hele lichaam, hormonen in balans te brengen en de opname van voedingsstoffen en uitscheiding van afvalstoffen te stimuleren. Zo’n punt is bijvoorbeeld ook het insomniapunt, in het midden van de haklijn of de zonnevlecht, n het kuiltje onder de voorvoet. Zet hier met de knokkel van de wijsvinger flink wat druk en houd 30 seconden vast. Herhaal dit enkele keren.

Sokken dragen

Wil je het nog beter aanpakken? Doe dan ook sokken aan wanneer je naar bed gaat. Deze maand deelde de Amerikaanse dokter Jess Andrade nog de door de wetenschap onderbouwde slaaphack. “Zo krijgen je voeten warm, waardoor je bloedvaten zich openen. Dat zorgt er dan weer voor dat je lichaam afkoelt. En een afgekoeld lichaam signaleert aan je hersenen dat het tijd is om te slapen. Daarom vallen mensen die sokken dragen in bed vaak sneller in slaap”, zegt ze. De video waarin ze het uitlegt kan ondertussen op meer dan 3,2 miljoen vind-ik-leuks rekenen en werd honderdduizenden keren gedeeld.

De leukste berichten van Fifty & Me in je mailbox ontvangen? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief.

Beeld © Shutterstock


© Fiftyandme 2021