Opvliegers voorkomen met fitness

Opvliegers voorkomen: je probeert vanalles. Op je voeding letten, niet te warm binnenshuis, stoppen met roken. Maar wist je dat een stevige workout wel eens het beste hulpmiddel zou kunnen zijn tegen opvliegers ?

Leestijd: 2 minuten

Onderzoek naar opvliegers

Fitness na je vijftigste en zo opvliegers voorkomen ? Tuurlijk, je voelt je lekkerder in je vel, je ben fitter en je spieren en gewrichten varen er wel bij. Een stevige workout voorkomt hartaandoeningen, houdt je botten sterk (gaat osteoporose tegen) en houdt eveneens je gewicht onder controle. Bovendien kan het tijdens de overgang opvliegers onder controle helpen houden. Sterker nog: onderzoekers van de Linköping universiteit (Zweden) deden een test bij zowat zestig vrouwen. Allemaal kampten ze met milde tot ernstige aanvallen van opvliegers en nachtelijk zweten. De vrouwen werden willekeurig opgedeeld in twee groepen. Eén groep kreeg een programma van weerstandstraining voorgeschoteld terwijl de andere groep geen fysieke oefeningen moest doen. Geen enkel van de deelnemers had eerder al krachttraining gedaan.

Frequentie en hevigheid omlaag

Wat bleek ? Bij de groep die driemaal per week een sessie van 45 minuten krachttraining (oefeningen met gewichten en weerstandsoefeningen met het eigen lichaam) deed, verbeterde de opvliegers aanzienlijk. Bij de start van de studie rapporteerden de vrouwen die de krachttraining volgden dagelijks immers gemiddeld 7,5 opvliegers of nachtelijke zweetbuien. Na 15 weken training verlaagde het aantal opvliegers echter tot gemiddeld 4,5. Voorts bleek ook dat de opvliegers bij de sportende groep minder hevig waren geworden. Bij de groep die niet trainde bleef de frequentie van de opvliegers onveranderd. Opvliegers voorkomen kan je dus zeker door wat extra te sporten

Sterk signaal

Een onderzoeksgroep van zestig personen is niet meteen statistisch representatief. Toch is het een sterk signaal dat deze aanpak een waardevol alternatief kan zijn voor bijvoorbeeld hormoontherapie. Het zijn alvast hoopgevende resultaten die duidelijk maken dat deze aanpak mogelijk een goed alternatief kan bieden voor vrouwen die geen hormoontherapie kunnen of willen volgen. Daarvoor is een vervolgonderzoek nodig. Belangrijke tip van de onderzoekers aan vrouwen die met krachttraining willen starten, is om dit geleidelijk en onder begeleiding op te bouwen. Op die manier kan je blessures vermijden en de juiste technieken aanleren, zodat je nadien kan opbouwen en de weerstand verhogen.