Promoties 55plussers

Waarom krijgen 55-plussers minder promoties dan hun jonge collega’s?

Als je leeftijd nog steeds een belemmering is om werk te vinden, heeft rekruteringsbureau Robert Walters daar zojuist nog een obstakel aan toegevoegd. Volgens hun onderzoek bij 6.000 deelnemers wordt meer dan tweederde van de 55-plussers over het hoofd gezien als het op promoties aankomt.

Leestijd: 2 minuten

Hoewel de arbeidsmarkt verandert, zijn er nog steeds moeilijk uit te wissen clichés. Dat geldt met name voor het beeld van 55-plussers, de grote achterblijvers als het gaat om promoties voor een succesvol project. Dit wordt onderstreept door een nieuw onderzoek van het internationale rekruteringsbureau Robert Walters.

Leeftijd nog steeds een belemmering voor succes

Ondanks alle vooruitgang die verschillende studies publiceren, is vijftigplusser zijn vandaag de dag geen gemakkelijke taak voor werknemers. Robert Walters voerde een onderzoek uit bij zo’n 6.000 mensen uit verschillende generaties (X, Y, millennials). Het belangrijkste thema was de verdeling van promoties. Worden ze echt gegeven aan mensen die ze verdienen? En daar ligt nu net het probleem, legt Robert Walters uit. Ondanks gedegen ervaring wordt “niet minder dan 62% van de 55-plussers door hun managers vergeten en dus niet gepromoveerd“. Volgens het internationale rekruteringsbedrijf moeten werkgevers reageren en rekening houden met de huidige tijden van economische onzekerheid, waarin elk talent telt. En nog meer met 55-plussers die over het algemeen altijd een toegevoegde waarde betekenen. Als jonge werknemers niet vergeten mogen worden in het organigram, geldt hetzelfde voor de wensen en behoeften van de oudere generatie.

Redenen die niet alles verklaren

Hoe komt het dan dat 55-plussers, die vaak geprezen worden om hun professionele en menselijke waarde, uit de boot vallen bij promoties? Robert Walters suggereert verschillende redenen. De eerste is de onzekerheid die heerst onder vijftigplussers. Een derde van de ondervraagden weet namelijk niet hóé ze promotie moeten maken. Dit in tegenstelling tot jongeren, die meer vertrouwd zijn met een verzoek om promotie. Een andere reden is dat 55-plussers het betreuren dat ze niet zoveel opleidingsmogelijkheden hebben, en er wordt ook gewezen op moeite om privé- en beroepsleven te combineren. Al deze redenen kunnen het zelfvertrouwen en de motivatie om promotie te maken, ondermijnen. Ten slotte betreurt een vijfde van de 55-plussers een gebrek aan inzet van managers om de uitdagingen van hun leeftijdsgroep aan te pakken.

Wat is de oplossing?

Om het onrecht te herstellen, stelt Robert Walters verschillende maatregelen voor. Met name voor managers is een belangrijke rol weggelegd bij de ondersteuning van oudere werknemers. Ze moeten de baan aantrekkelijk houden door middel van verschillende hulpmiddelen, zoals de mogelijkheid tot deeltijds werk of opleidingen om oudere werknemers bij te scholen. Maar ook de werknemer moet de leeftijdsgebonden uitdagingen proactief aangaan en zijn of haar professionele vaardigheden aanscherpen met persoonlijke projecten.
Al deze oplossingen moeten ertoe bijdragen dat werknemers van in de vijftig een evenwichtigere positie krijgen ten aanzien van promoties.

De leukste berichten van Fifty & Me in je mailbox ontvangen? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief.

Beeld © Shutterstock


© Fiftyandme 2024