Goede voornemens: dit is dus hoe je ze wél volhoudt

Goede voornemens bij voorbaat gedoemd? Heus niet. Het is een kwestie van na a ook b zeggen en doelen neerpennen die haalbaar zijn.

Leestijd: 2 minuten

Goede voornemens

Goede voornemens zijn een dankbaar gespreksonderwerp zo rond het nieuwe jaar. Of nog eerder een discussiepunt (de eeuwige optimisten die voor een nieuwe start gaan vs. de realisten die het onzin vinden). Wil jij toch een poging wagen? Zorg dan dat je het slim aanpakt:

1. Maak het concreet

Minder drinken. Geen suiker meer. Sporten. Afvallen. Vaak is het doel dat we stellen te breed. Maak het doel concreet en haalbaar voor jezelf zodat je het kunt volhouden. Deel het grote doel op. Wil je de marathon lopen, stel niet meteen een trainingsschema op om het in één maand te halen. Begin met drie keer per week een uurtje te lopen, want hallo echte leven. Zeg nu zelf: weet jij jouw lijstje met goede voornemens van vorig jaar nog, of was je ‘m in de eerste week van 2020 alweer vergeten? Er is altijd die hoop dat het je zal lukken dit jaar ten minste één goed voornemen te verwezenlijken. Maak ze dus klein; want boek je resultaat, dan blijf je ook gemotiveerd en zal de houdbaarheidsdatum langer meegaan.

2. Vergeet je drijfveer niet

Pak een blanco vel en schrijf je doel alsof het de realiteit is. Omschrijf ook voor jezelf wat je motivatie is. Als een doel toch onverhoopt mislukt, is het slim om die motivatie er weer even bij te halen. Waarom wilde je breken met die slechte gewoonte? Of waarom wilde je juist dat nieuwe ritueel beginnen?

3. Bespreek ze met iemand die je vertrouwt

Misschien heb je en stok achter de deur nodig. Bespreek dan je goede voornemen met iemand die je vertrouwt. Je vertrouwenspersoon kan je motiveren als jij het even moeilijk hebt. Ook: mensen vinden het onprettig om aan anderen toe te geven dat iets mislukt is, dus je voelt misschien haast verplicht om door te zetten.

4. Doe het voor jezelf

Er zijn vrouwen die zweren bij een hele ochtendroutine. Ze mediteren, maken een uitgebreid ontbijt, drinken water met citroen, doen yoga, en dat allemaal voor zeven uur. Eigenlijk komt het erop neer dat als je niet om vijf uur uit bed bent, je een loser bent. Je kunt dit in allerijl ook proberen, maar de vraag is of je dit moet willen. Kies doelen die bij jou passen (en nogmaals: die haalbaar voor jou zijn), en niet omdat het moet van jezelf of omdat je het een ander ziet doen.

Nog niet nagedacht over mogelijke voornemens? We penden een paar realistische voor je neer >

De leukste berichten van Fifty & Me in je mailbox ontvangen? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief.

Beeld © Shutterstock


© Fiftyandme 2021