UNIVERLIES: EFFICIËNTE OPLOSSINGEN OM DROOG TE BLIJVEN

Leestijd: 3 minuten

Een op vier vrouwen krijgt te maken met de onaangename ervaring van urineverlies. Daar bestaan oplossingen voor. Praat erover met uw arts!

Bevalling, zware lasten tillen, overgewicht, daling van de hormonen ten gevolge van de menopauze… Stuk voor stuk verminderen ze de elasticiteit van de bodembekkenspieren, met urineverlies voor gevolg.

Revalidatie voorkomt of herstelt urine-incontinentie en is een hulpmiddel naar het terugvinden van een bevredigende seksualiteit

Verschillende soorten urineverlies

shutterstock_181667399

De eerste is de blaasoveractiviteit: de blaas trekt onwillekeurig samen en veroorzaakt op die manier onvoorspelbare lekken, ofwel gaat het om een gecontroleerde plasdrang, maar vaak en opdringerig, vooral ’s nachts. Emoties, stress, koude, lachen, het geluid van stromend water… kunnen dit fenomeen nog stimuleren. De tweede is het gewone urineverlies, onvoorspelbaar, kortstondig, zonder bijzondere plasdrang. Dit verlies treedt vaak op bij een inspanning die voor druk zorgt in de onderbuik, zoals wanneer men van positie wisselt (zitten naar staan), bij niezen, hoesten, lachen, sporten.

Belangrijkste raadgeving: praat erover met uw arts

shutterstock_130170596

Uw arts zal samen met u de oorzaken van het urineverlies analyseren en samen komt u tot een gepaste oplossing. Sommige geneesmiddelen gekoppeld aan een revalidatie zullen ervoor zorgen dat alles snel weer is zoals voorheen. Aan de manuele oefeningen onder leiding van de kinesist kan ook de techniek van de biofeedback worden toegevoegd.

Discreet en comfortabel beschermd

Hoewel er al te vaak smalend wordt over gedaan wordt, bieden heel wat fabrikanten tegenwoordig middelen die discretie aan efficiëntie paren. Daardoor ontstaat een bescherming die veel efficiënter is dan de niet nader te omschrijven inlegkruisjes. Naast hun lager absorptievermogen zijn inlegkruisjes trouwens ook niet speciaal ontwikkeld om eventuele geurtjes te bekampen, wat wel het geval is bij de meeste anti-incontentie bescherming.

Je hele leven waakzaam!

shutterstock_44733679

Zoals elke spier moeten ook de bekkenbodemspieren werken om soepel te blijven. Beste oefening? Elke dag vrijwillig samentrekken (reeksen van 10 contracties die u zo lang mogelijk volhoudt, daarna ontspannen). Sta onbeweeglijk rechtop en span het kruis op alsof u het in de binnenkant van uw buik wil zuigen. Dit zorgt voor wat kinesisten omschrijven als het verankeren van de bekkenbodemspieren.

Heelkundig ingrijpen? Enkel indien nodig

Het plaatsen van een draagbandje rond de urinebuis, aan de uitgang van de blaas, verstevigt het perineum. Ook andere chirurgische ingrepen kunnen worden overwogen.

Pak slechte gewoonten aan

  •  Tabaksgebruik : vergroot de kans op alle types van urineverlies. Vandaar de 1e raad: stop met roken!

shutterstock_193969547

  • Overgewicht : is een risicofactor voor de ontwikkeling van urine-incontinentie bij vrouwen. Het extra gewicht zorgt inderdaad voor extra druk op de blaas en creëert derhalve een groter incontinentierisico bij inspanningen.

shutterstock_157426484

  • Beperk : uw vochtinname vanaf 18 uur.
  • Sommige dranken : zijn af te raden, want zij hebben een stimulerend effect op de blaas. Vermijd koffie, thee, koolzuurhoudende dranken, witte wijn en champagne. Vermijd constipatie door in uw voeding voldoende plaats te maken voor vezels, fruit en groenten.

shutterstock_190290473

  • Forceer niet : in sporten die het perineum verzwakken: trampoline, step, aerobic, basketbal… 

shutterstock_114579340



© Fiftyandme 2021