Ook Design vecht tegen namaak

Leestijd: 3 minuten

Tegenover de topnamen van design en hun iconische meubelen met een soms exorbitant prijskaartje staan degenen die de consument misleiden met lage prijzen en kopieën.

Een Eames stoel voor minder dan 100 euro, een beroemde Arco-lamp voor 200 ipv. 1900 euro, een lounge chair Le Corbusier voor zo’n 400 euro… Kan het nog goedkoper? In sommige winkels kosten de grote namen uit de designwereld inderdaad belachelijk weinig. Prijzen buiten elke concurrentie voor meubelen die soms vele duizenden euro waard zijn. Hoe men dit gigantisch prijsverschil verklaart?

Op het internet, maar soms ook in de winkels, woedt de namaak volop. De toename van dit soort producten maakt de officiële verdelers ongerust, want zij hebben het moeilijk om dit soort praktijken aan banden te leggen. En verder is er ook de consument. Die laat zich nog te vaak verleiden door de aantrekkelijke prijs om daarna opgescheept te zitten met een meubel van een bedenkelijke kwaliteit.

photo luminaire arco

Als twee druppels water 

Om hun interieur te bemeubelen, kiezen heel wat consumenten voor designstukken waarvan de aantrekkelijke prijzen laten vermoeden dat ze een geweldige zaak doen. Maar die bleke kopieën komen amper in de buurt van het origineel. Tot de meest geplagieerde meubelen horen de ontwerpen van Le Corbusier, de Eames stoelen, de Série 7 van Arne Jacobsen alsook de Smala sofa van Pascal Mourgue. Zo vind je in de handel LC2 zetels, die oorspronkelijk de signatuur van Le Corbusier, Pierre Jeanneret en Charlotte Perriand droegen, voor minder dan 500 euro, terwijl het origineel voor meer dan 3000 euro wordt verkocht door Cassina. Deze verdeler is de enige die de rechten bezit om onder meer de ontwerpen van de Zwitserse architect te reproduceren en te verkopen. Volgens directeur-generaal Gianluca Armento ‘fabriceren duizenden vervalsers in ronduit catastrofale werkomstandigheden’.

Deze vervalsingen komen voornamelijk uit Azië waar fabrieken hun best doen om de modellen die iedereen thuis wil hebben naadloos te kopiëren. Dit resulteert in bijzonder goed gelijkende kopieën en op bepaalde websites worden die ook als dusdanig verkocht. Maar er zijn er ook met minder scrupules. Zij nemen het niet zo nauw met het origineel karakter van de meubels die zij verkopen. Terwijl het eigenlijk niet zo moeilijk is om vals van echt te onderscheiden.

Vals of echt ?

photo Gianluca Armento

Er zijn heel wat trucjes om niet in de val te trappen. Eerst en vooral is er natuurlijk de prijs. Een te laag prijskaartje moet bij iedereen een belletje doen rinkelen. Zoals Gianluca Armento aangeeft, ‘kost een origineel model best wat geld. Dat komt niet alleen omdat er met kwaliteitsgrondstoffen wordt gewerkt, maar ook omdat de erfgenamen van de ontwerpers recht hebben op royalties’. De officieel heruitgegeven stukken herken je ook aan de details. Bijna altijd prijkt de handtekening of de naam van de auteurs op het product, alsook de benaming van het model en soms ook die van de producent. Kopieën mogen dan goedkoper zijn: de kwaliteit is ernaar. ‘De kwaliteit van het leder, het metaal en de stoffen is belangrijk. Cassina gebruikt geen kunst- of chemische stoffen. Om vals van echt te onderscheiden, dient ook gelet op de kwaliteit van de naden, de stiksels en de lasnaden van de metalen delen’, aldus de directeur-generaal van deze verdeler van designmeubelen.

En voor wie zich toch wil laten verleiden door een kopie herinnert Gianluca Armento eraan dat enkel ‘de echte producten de enige zijn die lang meegaan en mooier worden met de tijd’. Dat klopt ook: hoewel een dergelijk meubel een stevige investering vereist, koopt men ook de garantie van een voorwerp dat gemaakt werd met respect voor de intellectuele eigendom van zijn auteur en volgens de gepaste veiligheidsnormen.

Na heel wat omzwervingen in India, Canada, Ierland en Zuid-Afrika was Gianluca Armento 15 jaar lang actief voor de multinational Procter & Gamble waar hij verschillende marketingfuncties invulde. Hij is nu sinds oktober 2009 als Cassina Brand Director werkzaam voor Poltrona Frau, een van de toonaangevende internationale groepen in meubeldesign.

 


© Fiftyandme 2021