Drie vragen aan Stéphanie tylleman, Diëtiste-voedingsdeskundige

Leestijd: 2 minuten

Stéphanie Tylleman richtte ‘Dietconsult’ op en coördineert twee dieetconsultcentra in Brussel (Koekelberg & Ukkel). U kunt er ook terecht voor consultaties kinesitherapie en voor culinaire ateliers voor kinderen en volwassenen.

Door Joëlle Rochette

Welk gevoel overheerst bij u en bij de vele patiënten van Dietconsult: zijn vegetarisme en veganisme een modeverschijnsel of een moderne noodzaak?

‘Geen van beide. Het is veeleer een reactie van de consument die de landbouw- en de voedingsindustrie evalueert als onberedeneerd en extreem gefocust op winst. Tegelijk verandert ook de toon in de media. Die speelt steeds nadrukkelijker in op de emoties bij de consument door te focussen op dierenactivisten en het beschermen van het natuurlijke evenwicht. Die beide elementen wisselen elkaar vaak af tijdens de consultaties en dit nog voor de gezondheid van de persoon zelf aan bod komt. Voor een goede gezondheid is het niet nodig om vegetariër te worden (en zeker niet veganist). Het is echter wel zo dat de gemiddelde Belg er baat bij heeft om minder rood vlees en vette fijnslagerij te eten, en meer plantaardige eiwitten die je vindt in droge groenten of vleesvervangers. Vanuit gezondheidsoogpunt moedig ik veeleer flexitarisme of semi-vegetarisme aan. Dat compromis lijkt me optimaal.’

Welke voordelen biedt een ‘veggie’ of veganistische voeding voor de gezondheid en wat zijn de risico’s en gevaren die u bij uw patiënten hebt vastgesteld?

‘In eerste instantie vreest het merendeel van de patiënten voor een tekort aan voedingsstoffen. In de meeste gevallen stellen ze vast dat hun kennis over het onderwerp minder diepgaand is dan ze denken. Vandaar dat wij helpen met een volledig en doelgericht informatiepakket. Over het algemeen is een meer plantaardige voeding beter voor het cardiovasculair systeem, het voorkomen van diabetes en van sommige kankers, maar er kunnen ook risico’s aan verbonden zijn. Een onevenwichtige vegetarische voeding kan leiden tot een gebrek (en soms zelfs ernstige tekorten) aan eiwitten met een hoge biologische waarde, ijzer en vitamine B12 (vermoeidheid, anemie, aandoening van het zenuwstelsel…). In het geval van veganisme is een supplement van ijzer, calcium en vitamine B12 onmisbaar.’

Welke tips hebt u voor de mensen die vegetariër of veganist willen worden of gewoon meer bio-producten willen gebruiken?

‘Om de voedingsbehoeften te dekken, moet de vegetariër zijn toevlucht nemen tot de eiwitten uit eieren, soja, tarwe, schimmeleiwitten, melkproducten (rijk aan B12) en droge groenten. Hij moet ook volle granen en zaden eten, alsook donkergroene bladgroenten voor hun ijzergehalte. Ik geef vegetariërs systematisch de raad om hun voedingsstoffen te besprenkelen met citroensap of voor de maaltijden een stuk fruit te eten, want vitamine C stimuleert de opname van ijzer uit plantaardige voedingsmiddelen.’

Inspiratie nodig? Ontdek zijn recept ” Veggieburger op z’n Indisch en appelchutney met ui

Stéphanie Tylleman
Diëtiste-voedingsdeskundige – Dietconsult

 


© Fiftyandme 2021