zeevenkel

Zo kook je met zeevenkel, populair in de Griekse Blue Zone waar dementie zeldzaam is

Het Griekse eiland Ikaria is één van de vijf Blue Zones ter wereld. Een gebied waar de inwoners gemiddeld een stuk ouder worden dan op andere plaatsen. Een van de redenen waarom dat bij de Griekse blauwe zone vooral het geval is? Het Mediterrane dieet. En daarbij is één gerecht in het bijzonder dat op Ikaria veel gegeten wordt: zeevenkel.

Leestijd: 2 minuten

Griekse Blue Zone

Door de levensstijl op Ikaria worden de inwoners gemiddeld 10 jaar ouder dan een Europeaan of Amerikaan. Volgens doctoren zijn het Mediterrane dieet, de typische dagelijkse actieve routine, de sterke familieband en hechte vriendschappen en de nodige ontspanning belangrijke factoren.

Ze eten op het Griekse eiland veel lokaal verbouwde en onbespoten verse fruit en groenten. Daarnaast wordt er gemiddeld veel honing, brood, olijfolie, wijn, groene thee, koffie en… zeevenkel gegeten en gedronken. Vlees en vet eten worden zo veel mogelijk geband en juist (verse) vis wordt op Ikaria veel gegeten. Zowel deze gezonde vetten als antioxidanten zijn direct gelinkt aan de gezondheid van de hersenen, wat een reden is waarom dementie minder voorkomt in deze regio.

Gezondheidsvoordelen

Zeevenkel, ook bekend als zeekraal, samphire of kritamo, zijn in werkelijkheid gewoon die sliertjes die je altijd aan de branding op het strand ziet liggen. Ja, dá’s dus zeevenkel. Nog gekker wordt het wanneer we je vertellen dat juist die sliertjes een heerlijk kruidige, zoute en aromatische smaak hebben. Wat je er verder nog aan hebt? Genoeg: het bevat veel vitamine A, C en E, evenals fytonutriënten, polyfenolen en antioxidanten. En het zijn vooral de polyfenolenantioxidanten en omega-3 vetzuren die de cognitieve gezondheid verbeteren.

Lees ook
Probiotica: hoe gezond zijn de supplementen nu echt? >

Gerechten met zeevenkel

Qua smaak lijkt zeevenkel op asperges, maar dan iets zouter en met een vleugje kruiden. De venkel wordt het meest gebruikt in salades, soepen en visgerechten. Zo kun je zeevenkel gebruiken als lichtere vervanger voor kappertjes, licht gehakt toevoegen aan tomaten- of zeevruchtensoepen, ceviche en frisse salades óf eet ze rauw zijn ze ook lekker met een beetje chili-olie.

Extra tip: zeevenkel kan ook worden gedroogd en vervolgens vermalen tot poeder om te gebruiken als alternatief voor zout. Zie, aan experimenten geen tekort. Hoe je het ook serveert, het is hoe dan ook goed voor je hersenen.

De leukste berichten van Fifty & Me in je mailbox ontvangen? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief.

Beeld © Shutterstock


© Fiftyandme 2022