lichtere pannenkoeken

Hoe maak je lichtere pannenkoeken die niet zo zwaar op de maag liggen?

Dit jaar, valt Maria-Lichtmis op een woensdag! De perfecte gelegenheid om lekkere pannenkoeken te bakken voor onze kleinkinderen voor de middaghap… Te zwaar? Slecht voor je cholesterol? Niet met onze tips voor heerlijk luchtige pannenkoeken.

Leestijd: 2 minuten

Voor degenen die hun figuur willen behouden of zich aan een dieet willen houden, kan het eten van pannenkoeken worden gezien als een gulzige uitspatting die moet worden vermeden. Toch is niets minder waar. Zolang je je concentreert op zelfgemaakte pannenkoeken en ze met mate eet. Om de komst van de lente, belichaamd door het feest van Maria-Lichtmis, op een bewuste manier te vieren.

Hoe maak je een lichtere pannenkoek?

Laten we het cliché van de calorierijke pannenkoek maar meteen doorbreken. Een ‘klassieke’ pannenkoek bevat tussen de 60 en 100 calorieën. En als je dit totaal nog verder wilt verlagen, kun je tijdens de bereiding sommige ingrediënten lichter maken of vervangen door andere. Het melkgedeelte kan met water worden vervangen, wat de smaak van de pannenkoek niet zal veranderen. Als je koemelk moeilijk verteert, kun je die vervangen door plantaardige melk (soja of amandel), die net zo geschikt is. Wit meel, dat gewoonlijk wordt gebruikt, kan worden vervangen door volkorenmeel, dat rijker is aan vezels. Sommige mensen geven er ook de voorkeur aan boekweitmeel te gebruiken. Het belangrijkste voordeel? Een veel lagere glycemische index dan die van witte bloem (50 tegenover 85), waardoor het geschikt is voor diabetici. Dit meel is ook glutenvrij.

En gebruik voor het koken een koekenpan met antiaanbaklaag om de hoeveelheid vet te beperken. De laatste kleine tip is om een pan met een kleinere diameter te kiezen. De pannenkoeken zullen kleiner zijn.

Het gaat allemaal om de vulling

Het is niet de pannenkoek waar je op moet letten, maar wat je er bovenop legt. En niet alleen door vrouwen die bezorgd zijn om hun figuur. Te veel suiker draagt bij aan het bewezen risico op diabetes. Dus zeg maar dag tegen die dikke laag industriële chocoladepasta waar kinderen zo blij van worden. Net als fijne suiker en slagroom. Als je verslaafd bent aan chocolade, kun je het beste een paar blokjes pure chocolade smelten om je pannenkoeken mee te bedekken.

Om de suiker te vervangen, gaat er niets boven een beetje zelfgemaakte confituur, het soort dat aan het eind van de zomer wordt gemaakt met fruit uit de tuin. Deze bevat gewoonlijk veel fruit en weinig suiker. Een vleugje natuurlijke honing kan je pannenkoeken net dat tikje extra zoet geven en staat synoniem voor genot.

Voor chocoladeliefhebbers

De chocoladefabriek Galler heeft smeersels bedacht die perfect zijn voor de gelegenheid! Ze zijn palmolievrij en worden verkocht in een herbruikbare glazen pot. Met minder suiker en meer vezels dan hun vorige recepten, vallen we helemaal voor hun smaken. Bovendien zijn 100% van hun cacaobonen fairtrade.

En voor de liefhebbers van hartige pannenkoeken?

Sommige mensen geven voorkeur aan gezouten pannenkoeken. En ook hier zijn de recepten eindeloos. Afhankelijk van de smaak kun je een dun plakje magere ham of kalkoen, rauwe groenten, een gebakken ei of een dun laagje (afgeroomde) fromage blanc met kruiden toevoegen. We houden ook van deze pannenkoeken bedekt met smeersels. Feta, avocado, tomaat, … Alles is mogelijk, afhankelijk van je inspiratie en de inhoud van de koelkast. Alles wat je nodig hebt om van je pannenkoeken een echte maaltijd te maken.

De leukste berichten van Fifty & Me in je mailbox ontvangen? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief.

Beeld © Tribe Agency


© Fiftyandme 2022