Een gericht sabbatjaar: reizen en tegelijk een taal leren

Leestijd: 7 minuten

TWEEDE “HUMANIORA”

rétho-life-magazine

De student die in een gezin wordt opgevangen, volgt gedurende een semester of een gans schooljaar een cursus in een universiteit. Tegelijk raakt hij/zij er ook helemaal vertrouwd met de plaatselijke gewoonten. Als levenservaring kan dat tellen. “Ik verbleef vier maanden – van september tot december – in de VS via een organisatie”, aldus Virginie. “Daardoor kon ik me helemaal in het studentenleven inleven. Bedoeling was op z’n Amerikaans te leven – als grote fan van hun tv-series was dat belangrijk voor mij – met elke vrijdagavond American Football, de training van het basketbalteam, enz. Elke school heeft zijn eigen sportieve identiteit en de leerlingen zijn heel trots op hun koor of op hun “band”. Ideaal is een leerling van je eigen leeftijd te hebben in het gastgezin want dat maakt de aanpassing een stuk gemakkelijker. Het minpunt was dat de lessen weinig om het lijf hadden. Maar als het te herdoen was, dan meteen, want ik verkies deze optie boven het les volgen samen met Fransen en Spanjaarden. Qua talen heeft dit me echt de kans gegeven om mijn zelfvertrouwen aan te sterken om te spreken.”

UNIVERSITAIRE VOORBEREIDING

préparation-life-magazine

“Dit programma wordt aangeboden zodra men het taalniveau bereikt dat nodig is om door een Angelsaksische universiteit te worden aanvaard”, aldus Thibaut Hardelay. “Tijdens het verblijf wordt een combinatie geserveerd van voorbereidende lessen, methodologie en academische lessen. Het verblijf wordt voorzien bij een gastgezin of in een residentie.” Het pluspunt? De gegarandeerde toelating in een van de 150 partneruniversiteiten.

UNIVERSITEIT IN HET BUITENLAND: Maastricht aan de grens met België en Duitsland

étranger-life-magazine

De meest internationale van de universiteiten is ook de op één na jongste van Nederland. Zij is tweetalig (Nederlands/Engels), maar vrijwel alle lessen worden gegeven in het Engels. Maastricht staat op een 15e plaats in de top-100 van de wereld (2014) en baseert zijn programma’s op een innoverende methode die Problem-Based Learning werd gedoopt. “UM telt 47 % buitenlanders met 108 verschillende nationaliteiten waarvan de grootste groep uit Duitsland komt”, zegt Zoé den Boer, Senior Recruitment Officer, Marketing & Communications. “Het enthousiasme komt, denk ik, door het feit dat ze dicht bij huis zijn en toch internationale ervaring opdoen. De Luikenaars bijvoorbeeld komen elke dag met de trein. Het is amper twintig minuten rijden. Heel wat studenten hebben een kamer in België. Die zijn minder duur en liggen op amper tien minuten fietsen.” De universiteit beschikt over een taalcentrum en een “Summer School” met een breed gamma, voornamelijk intensieve cursussen.


© Fiftyandme 2024