Lachen: een boost voor uw weerstand!

Leestijd: 4 minuten

Welk woord is er tijdens de voorbije maanden het meest over de lippen gegaan? Griep? Dan kunt u op twee manieren reageren: of u gaat angstig in een hoekje wachten tot die vieze virussen u te lijf gaan, of u staat op, geeft zuurstof aan lijf en leden en versterkt uzelf van binnen uit. Vergeet maskers en vaccins: we stimuleren onze cellen! Twee keuzemogelijkheden: de natuur op uw bord en uw lachspieren in actie… en of dát besmettelijk is!

door Els Vermoesen

life-magazine

Hoe pak je dat aan?

Fase 1: Alle zintuigen op scherp! Elke dag zorgt u voor een feestelijke tafel voor uzelf! Met levende en kleurrijke ingrediënten, boordevol energie en anti-oxydanten! We zijn er ons te weinig van bewust dat wat we eten voedsel is voor ons (goed) humeur en dat het ook onze immuniteit stimuleert. Vergeet overigens het voedsel voor de geest niet: een leuke film, een goed boek, een wandeling door de natuur… als het maar deugd doet aan uw hartje.

Fase 2: We schrijven ons in bij de lachclub! Wel al van gehoord, maar voorlopig nog geen werk van gemaakt. Dat gaat nu veranderen. Voor ongeveer 5 € per sessie legt u contact met het kind in u, laat u controle los en krijgt u bakken levensvreugde in de plaats!

Hoe verloopt een lachsessie?

Een groep bestaat uit 6 à 30 personen in vrijetijdskleding. Een sessie duurt tussen 45 minuten en anderhalf uur. Bedoeling is lachen, ontspannen en nieuwe contacten leggen. De sessie begint met een opwarming, gevolgd door ademhalingsoefeningen, lachoefeningen, lachmeditatie, soms ook relaxatie… Wat zeker niet aan de orde is: moppen tappen, elkaar uitlachen, intellectuele humor gebruiken… Elke animator geeft de sessie ook een persoonlijke toets (dans, spel,…).

De weldaden van de lach

life-magazine

Antistressremedie
Lachen is één van de meest doeltreffende, meest economische en gemakkelijkste manieren om stress te verminderen.

Helpt bij depressie, bezorgdheid en slapeloosheid
Bij mensen die last hadden van migraine, bezorgdheid, slapeloosheid of zelfs depressie, bleek na deelname aan lachyoga een duidelijke verbetering van hun toestand. Sommigen konden daardoor het gebruik van medicijnen verminderen.

Versterkt het immuunsysteem
Onderzoekers hebben vastgesteld dat er na een lachbui een verhoging van antistoffen optreedt. Het effect van de lach op het afweermechanisme doet ook de weeerstand tegen kanker toenemen.

Gezonde fysieke oefening
Een lachsessie geeft evenveel vitaliteit en welzijn als een joggingsessie.

Reguleert de bloeddruk en werkt preventief tegen hartkwalen
Medisch onderzoek heeft uitgewezen dat bij deelname aan een lachsessie na tien minuten de bloeddruk een duidelijke daling laat zien. Lachen bevordert de bloedsomloop en de zuurstoftoevoer naar het hart en vermindert het risico op klonters.

life-magazine

Vermindert pijn
Lachen verhoogt het niveau van endorfines, onze natuurlijke pijnstillers, in ons lichaam.

Verhoogt het zelfvertrouwen en bevordert een positieve stemming
Door deel te nemen aan lachsessies kunnen mensen met een gebrek aan zelfvertrouwen hun schuchterheid overwinnen. Regelmatig de lachclub bezoeken helpt om in het dagelijks leven meer te lachen en moeilijke omstandigheden te relativeren.

Vergemakkelijkt het contact met anderen
“Lachen is de meest directe weg tussen twee mensen.” (Charlie Chaplin)

Vergroot de longcapaciteit
Door te lachen wordt de longcapaciteit volledig benut. Daarom kan het beoefenen van lachyoga een weldaad zijn voor mensen met luchtwegaandoeningen.

Geen contra’s
Lachyoga is fysiologisch te vergelijken met het beoefenen van sport, dus in principe geen contra-indicatie. Iedereen die medisch gezien een aerobicsessie mag volgen, kan deelnemen aan een lachsessie. Het is verstandig dat mensen die aan astma lijden, last hebben van hartstoornissen, zwangere vrouwen of mensen die net geopereerd zijn, eerst hun arts raadplegen. www.lachclubs.be


© Fiftyandme 2022