zoutvervanger

Is een zoutvervanger verstandig? Onderzoek suggereert dat het ‘t risico op beroertes verlaagt

Ons ongezouten advies! Is een zoutvervanger gebruiken in je gerechten een goed plan? Een nieuw wetenschappelijk onderzoek suggereert van wel. De onderzoekers volgden een groep mensen bijna vijf jaar lang en ontdekten dat degenen die consequent zoutvervangers gebruikten, significant minder beroertes, ernstige hartaandoeningen en sterfgevallen hadden.

Leestijd: 2 minuten

Zoutvervanger gebruiken

Een teveel aan zout in je lichaam kan de biologische functies die het normaal gesproken helpt, namelijk de bloeddruk, verstoren. Dat komt omdat te veel zout ervoor zorgt dat je lichaam meer vocht vasthoudt. Hierdoor zit er meer vocht in de bloedvaten, staat er meer druk op de bloedvaten en moet het hart harder werken om het bloed rond te pompen. Minder zout eten verlaagt weer je bloeddruk. Je kunt je zoutvaatje helemaal wegzetten, maar als je toch de smaak wil behouden in je gerechten, kun je er ook voor kiezen om een zoutvervanger te gebruiken.

Er zijn er veel online en in kruidenierswinkels verkrijgbaar, waarvan sommige alle natrium door kalium vervangen en andere die slechts een percentage van het gewone zout door kaliumchloride vervangen.

Balans kalium en natrium

Want net dat kalium maakt het verschil. Het vervangen van keukenzout heeft namelijk misschien geen grote invloed heeft op ons natriumgehalte, maar het heeft wel een ander potentieel voordeel: toegevoegd kalium. De meeste zoutvervangers bestaan geheel of gedeeltelijk uit kaliumchloride, dat redelijk naar zout smaakt. En kalium helpt bij het functioneren van cellen en het reguleren van de bloeddruk. Natrium en kalium kunnen elkaar helpen in het lichaam om elkaar in evenwicht te houden – mits je het ook gebalanceerd eet. Vergeet dus ook niet om kalium te nemen uit voedingsmiddelen als bananen, tomaten en avocado’s. Verminder je natrium een beetje door voor zoutvervangers te gaan, terwijl je je kalium juist een beetje moet verhogen.

Lees ook
Charcuterie op brood? Kies dan liever niet voor deze ongezondste soort >

Het onderzoek

Hoewel een juiste balans kalium en natrium ervoor de bloeddruk reguleert, moeten we er wel rekening mee houden dat de mensen die meededen aan het 5-jarige onderzoek een medische geschiedenis hadden die duidelijk aangaf dat natriumbeperking nodig was. Ook is het niet helemaal duidelijk hoe de resultaten zich vertalen naar de algemene bevolking, omdat het onder 21.000 mensen in China werd gehouden, een land dat verschilt van België. Onze omgeving is anders, een groot deel van het natrium dat we in België eten, komt namelijk niet uit het zoutvaatje, maar uit bewerkte en verpakte voedingsmiddelen. Het zou in dat opzicht dus misschien ook verstandig zijn om die producten te vervangen door meer groenten en fruit. En dat is nooit een slecht idee, nietwaar?

Onze beste tip? Gebruik knoflook en verse kruiden in plaats van zout. Knoflook, sjalotten en verse kruiden zoals koriander, dille of peterselie zijn zeer smaakvol en kunnen flauwe gerechten heerlijk laten smaken zonder extra zout toe te voegen.

De leukste berichten van Fifty & Me in je mailbox ontvangen? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief.

Beeld © Shutterstock


© Fiftyandme 2021