tips vermoeidheid menopauze

5 tips tegen vermoeidheid tijdens de menopauze

In de menopauze kan vermoeidheid zich op verschillende manieren manifesteren. Je kunt een constant gebrek aan energie ervaren, algemene vermoeidheid of plotselinge vlagen van intense vermoeidheid. Maar in beide gevallen vind je het moeilijk om je te concentreren en zelfs om je dagelijkse taken naar behoren uit te voeren. De oorzaak is een tekort aan oestrogeen, wat invloed kan hebben op je energie, maar ook op slaapstoornissen, vooral door nachtelijk zweten. Ontdek 5 tips om vermoeidheid tijdens de menopauze tegen te gaan.

Leestijd: < 1 minuut

Onze 5 tips tegen vermoeidheid tijdens de menopauze

  1. Ooit gehoord van anti-vermoeidheidsplanten in de fytotherapie? Gebruik ze alleen of in combinatie, afhankelijk van je symptomen. Begin met rozemarijn, het wapen bij uitstek tegen permanente vermoeidheid, vooral als je het combineert met fenegriek en venkel. Laat een gespecialiseerde apotheker capsules bereiden met een mengsel van deze drie planten in poedervorm, met 100 mg rozemarijn, 100 mg venkel en 150 mg fenegriek per capsule. Word je overweldigd door fysieke vermoeidheid? Kies voor ginseng of eleutherococcus (Siberische ginseng) (niet meer dan vier weken achter elkaar). Heb je je smaak voor iets verloren? Kola noot zal je stimuleren. Ben je zo moe dat je geen eetlust hebt? Gentiaan, cinchona, kaneel.
  2. Geef je de voorkeur aan aromatherapie? Doe een paar druppels essentiële olie van rozemarijn of citronella op een zakdoek en adem diep in.
  3. In de homeopathie is de behandeling van vermoeidheid vaak zeer persoonlijk: het beste is een homeopaat te raadplegen. Als je vermoeidheid echter te wijten is aan een lange periode van intense activiteit, probeer dan Fosfor (7 CH, drie keer per dag gedurende drie weken).
  4. Alle ontspanningsmethoden bestrijden vermoeidheid door je te helpen relativeren. Om vermoeidheid tegen te gaan, geef jezelf een oliemassage (met essentiële olie van rozemarijn, bijvoorbeeld) om stress te verlichten en tegelijkertijd de en stimuleren het lichaam.
  5. En, natuurlijk, ga bewegen! Al was het maar om je lichaam euforische, anti-vermoeidheid endorfines te laten vrijmaken.

Lees ook
Onze 15 minuten work out (en je hebt er niks voor nodig) >

Deze tips tegen vermoeidheid zijn afkomstig uit het boek “Ménoptimiste“, geschreven door Marie-Françoise Dispa en geïllustreerd door Karo Pauwels.

De leukste berichten van Fifty & Me in je mailbox ontvangen? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief.

Beeld © Shutterstock


© Fiftyandme 2021