ontbijt afvallen

Kleine moeite, groots effect: 4 aanpassingen aan je ontbijt die helpen bij afvallen

Met wat eenvoudige aanpassingen aan je ontbijt kun je ervoor zorgen dat je afvalt. Heus. Zelfs zónder dat je het waarschijnlijk doorhebt.

Leestijd: 2 minuten

 

1. Eet een pompelmoes bij het ontbijt

Onthoud dan dat er ook heel wat trucs zijn om ongemerkt aan je doel te werken. Zoals het eten van pompelmoes bij je ontbijt. Deze zit boordevol vitamines en is rijk is aan vezels. Sure, een banaan bij het ontbijt is ook een gezonde keus, maar als we het even mogen vergelijken: een middelgrote banaan bevat 105 calorieën, terwijl een pompelmoes slechts 42 calorieën bevat. O ja, eet de pompelmoes in plaats van uit te persen, zodat je de vezels binnenkrijgt en de suikers langzamer worden opgenomen. Uit onderzoek blijkt dat het eten van een halve pompelmoes vóór het ontbijt tot een gewichtsverlies 5 tot 10 kilo kan leiden na een jaar.

2. Laat koffiemelk achterwege

Is de ochtend voor jou niet compleet zonder je koffie? Snappen we, en daar is ook niks mis mee. Sterker nog: koffie stimuleert de aanmaak van het zogenaamde ‘bruine vet’. Dit vet zorgt voor een betere verbranding van de calorieën, waardoor je minder aankomt. Máár laat dan wel het scheutje koffiemelk of room in de koffie achterwege. Want wist je dat dit voor zo’n kleine 100 extra calorieën zorgt? Omgerekend scheelt dat in een half jaar zo’n 5 kilo aan lichaamsgewicht.

3. Voeg wat chiazaad toe

Een chiazaadje is klein, maar het verricht grote zaken voor lijf. Het verlaagt je cholesterol, verhoogt je weerstand, houdt je bloedsuikerspiegel stabiel en zorgt voor sterkte nagels en haar. Chiazaad zit namelijk vol met ijzer, mega-3 vetzuren, vezels, antioxidanten en proteïnen en mineralen. Strooi voortaan dus zo’n 25 gram chiazaad door je yoghurt of zet het de avond op voorhand met een beetje (amandel)melk in de ijskast, zodat je de volgende ochtend kunt genieten van een heerlijke kom chiapudding – al dan niet afgetopt met een beetje honing, cacaonibs en kaneel.

4. Begin met twee glazen water

Uit een Brits onderzoek blijkt twee glazen water drinken voor je je tanden in het ontbijt zet, op jaarbasis kan zorgen voor een gewichtsverlies van 6 kilo. Hoe? Het werkt verzadigend, waardoor je minder gaat eten. Voeg er een schijfje citroen aan toe om je metabolisme alvast een kickstart te geven.

De leukste berichten van Fifty & Me in je mailbox ontvangen? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief.

Bronnen:
Manners

Beeld:
Shutterstock