IJssmaken minste calorieën

IJssmaken met de minste calorieën om te kiezen bij de ijskraam

IJs zónder dat je je schuldig hoeft te voelen over eventuele calorieën. We stellen voor: de gezondste keuze schepijs. Want wat is een zomer zonder ijs?

Leestijd: 2 minuten

Ten eerste, je mag doen waar je zin in hebt. En als jij die dikke ijsco van je favoriete kraam wil: geniet ervan. Het is immers maar één keer zomer 2021. Daarnaast: binnen een gezond eetpatroon is het patroon dat jij het langste volhoudt het beste. Wil je het toch zo gezond mogelijk houden, kies van voor een van de ijssmaken met de minste calorieën.

1. Mandarijn

Aantal calorieën per bol: 55
IJs op basis van fruit is vaak de smaak met de minste calorieën. Ook nog eens fris op een warme dag.

2. Mango

Aantal calorieën per bol: 57
Bijna iedere ijskraam verkoopt wel mango-ijs. Een fruitig ijsje, maar toch een romige smaak.

3. Citroen

Aantal calorieën per bol: 65
Misschien wel de meest frisse smaak: citroen. En toch zoet.

4. Vanille en tiramisu

Aantal calorieën per bol: 110
Hier schieten de calorieën omhoog, en zijn we de grens van 100 gepasseerd. Maar een keertje zondigen mag best, toch?

5. Kersen

Aantal calorieën per bol: 115
Opletten bij kersen: dit fruitijs bevat in tegenstelling tot de andere fruitsmaken wél veel calorieën.

5. Chocolade

Aantal calorieën per bol: 140
Niet de gezondste keus, maar een vrouw heeft af en toe een chocolate rush nodig, nietwaar? We kunnen wel stellen dat je beter voor de fruitsmaken kan gaan als je op de kilo’s wil letten..

Tips om een gezondere keus te maken

Kies voor waterijs of sorbetijs, en juist niet voor roomijs. Wil je toch een vergelijkbare smaak, kies dan yoghurtijs. Kies liever één bol in plaats van twee, om de smaak toch geproefd te hebben maar zo goed als de helft van de calorieën te schelen.

Twijfel je tussen een aantal smaken? Dan kun je gewoon vragen of je het mag proeven. Je wil natuurlijk wel de juiste keuze maken als je dan toch een keer voor een ongezonde snack gaat. Veel ijszaken vinden dit helemaal niet erg om je een klein lepeltje ijs te laten proeven.

Kies, ook om calorieën te besparen, beter voor een bekertje in plaats van een hoorntje want – inderdaad – ook daarin zitten ook calorieën (ongeveer 121!). En waarom niet thuis ijs maken? IJsjes van limonadesiroop of yoghurt met fruit zijn een frisse en goedkope keus.

Lees ook
Hard seltzer: hét zomerdrankje van 2021 >

De leukste berichten van Fifty & Me in je mailbox ontvangen? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief.

Bron: Albert Heijn
Beeld © Shutterstock


© Fiftyandme 2021