zoute snacks

Zoute snacks die dus boordevol voedingsstoffen zitten

Zout = automatisch zondigen? Maar nee, deze zoute snacks zijn eigenlijk best gezond.

Leestijd: 2 minuten

1. Gekruide popcorn

Zelfgemaakte popcorn is een goed alternatief voor chips. Het is ook een pak gezonder dan de kant-en-klare popcorn die je kunt kopen in de supermarkt. En moeilijk is het dus echt niet: met een zak popcorn mais maak je de popcorn klaar, en je strooit er wat rozemarijn, tijm, kruidenmix en een beetje olijfolie overheen. Zo is het in principe al zout-vrij, maar je kunt er eventueel nog een klein beetje zuiver zout overheen strooien.

2. Gezouten notenboter

Op zoek naar iets zouts om om fruit of groenten in te dippen? Een pot gezouten notenboter is het antwoord. Een paar eetlepels gezouten amandel-, pinda- of cashewboter stillen niet alleen je zoute trek, maar kunnen je ook een verzadigd gevoel geven door het hoge gehalte aan eiwitten en gezonde vetten. We tippen: aardbeien of appels in romige gezouten amandelboter of beleg selderijsticks met grove gezouten pindakaas. Of wat dacht je van dadels gevuld met notenboter? Dadels zijn daarnaast een goede bron van vezels. De combinatie van deze twee voedingsmiddelen zorgt voor een evenwichtig tussendoortje. Ontpit daarvoor de dadels en snijd ze doormidden. Vul ze vervolgens met ongeveer een theelepel van je favoriete notenboter. Bestrooi ze eventueel nog met wat zeezout en pure chocolade. Jam!

3. Geroosterde kikkererwten

We get it, geroosterde, gezouten kikkererwten klinken in eerste instantie niet heel lekker. Maar wedden dat dit vezelrijke tussendoortje je wel zal bekoren? Kikkererwten zijn een goede bron van foliumzuur, ijzer, mangaan, en magnesium – een mineraal waar veel mensen nog tekort aan hebben. Magnesium speelt veel cruciale rollen in het lichaam, en niet genoeg krijgen van deze belangrijke voedingsstof wordt in verband gebracht met een verhoogd risico op gezondheidsproblemen zoals diabetes en hartaandoeningen.

Verwarm daarvoor de oven voor op 200°C en laat de kikkererwten uitlekken. Meng ze met een beetje olijfolie en kruiden en verspreid ze op een met bakpapier beklede bakplaat. Zet 30 minuten in de oven en schep daarna om, om het nog 10 minuten in de oven te laten staan.

Lees ook
3 gezonde snacks om je zoute trek te stillen >

4. Gevuld eitje

Een klein eitje, maar o, wat een dosis voedingsstoffen: eiwitten, vitamine B2 en B12, selenium, fosfor, zink en ijzer vind je er allemaal in terug. Een ei zal voor een voller gevoel zorgen en daarom je calorie-inname over op de dag te verminderen.

Een gezonde gevulde ei maak je zo: laat de eieren afkoelen en pel ze. Snijd de eieren doormidden en doe de dooiers in een kom.
Voeg kruiden en gezonde sauzen toe (bijvoorbeeld kurkuma, cayennepeper, paprika, hummus, honing, appelciderazijn en een beetje zeezout). Pureer tot een gladde pasta, doe de vulling terug in de eiwitten en eet smakelijk!

De leukste berichten van Fifty & Me in je mailbox ontvangen? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief.

Beeld © Shutterstock


© Fiftyandme 2021