plantensterolen

Plantensterolen, je beste bondgenoot tegen cholesterol

Leestijd: 2 minuten

Je vindt ze in plantaardige olie, in granen, noten, zaden, in fruit en groenten maar ook in Becel ProActiv. Plantensterolen verhinderen de opname van slechte cholesterol in het bloed en dragen zo bij aan een gezond hart.

Plantensterolen worden niet aangemaakt door het menselijk lichaam, waardoor we ze dus moeten opnemen uit voeding. Hun chemische structuur lijkt sterk op die van cholesterol. Op die manier misleiden ze ons organisme door de passage van slechte cholesterol van de darmen naar het bloed te verhinderen. Een belangrijk deel van cholesterol wordt op die manier dus uitgeschakeld.

Laten we niet vergeten dat cholesterol, die wit-gele vettige substantie, een essentiële rol speel in het menselijk lichaam: het onderhoudt de celwanden. Cholesterol wordt aangemaakt door de lever (2/3) en opgenomen uit voeding (1/3), en is ook belangrijk voor de aanmaak van vitamine D en bepaalde hormonen. Slechte cholesterol (LDL) is problematisch voor de gezondheid als het gehalte in het bloed te hoog oploopt. Deze vetafzettingen in de aders dragen immers bij aan aderverkalking. En dat terwijl aderverkalking verantwoordelijk is voor de meeste hart- en vaatziektes (infarct, beroerte, …)

Bij een gezonde persoon mag het totale cholesterolgehalte niet hoger oplopen dan 190 mg/dl, en moet het gehalte aan slechte cholesterol (LDL) beneden de 115 mg/dl blijven.

Waar vind ik plantensterolen en welke hoeveelheid?

Veel mensen nemen geneesmiddelen om hun LDL-cholesterolgehalte te doen dalen. Nochtans is medicatie nemen nooit helemaal onschadelijk en moet het een laatste toevlucht zijn als er geen natuurlijke oplossingen meer zijn. Anti-cholesterolgeneesmiddelen (statines) hebben een hele rist bijwerkingen: spierpijn, krampen,  problemen met de lever en de spijsvertering, slaapproblemen, hoofdpijn, huidallergieën, oedeem, …

Als je elke dag tussen de 1,5 en 2,4 g plantensterolen consumeert, kan dat je cholesterol doen dalen met 7 à 10 % op 2 à 3 weken. Om dat cijfer te halen, moet je héél veel pinda’s eten (meer dan 900g) of… 66 sneetjes volkorenbrood of 500 tomaten! Hoe kan je je organisme dan dagelijks voorzien van voldoende plantensterolen? Door voedingsmiddelen met plantensterolen op basis van plantaardige olie op het menu te zetten, zoals Becel ProActiv. Drie porties per dag van 10 gram volstaan om de curve van je slechte cholesterol (LDL) in het bloed te doen dalen met 7 à 10%. Als je er tegelijkertijd natuurlijk een gezonde levensstijl op nahoudt en voor een evenwichtig voedingspatroon zorgt met genoeg groenten en fruit om voldoende carotenoïden op te nemen.

De margarine van Becel ProActiv die de cholesterol doet dalen is niet geschikt om mee te koken, maar toch kan je ze makkelijk integreren in een paar dagelijkse gerechten. Op toast, op volkorenbrood, wraps, crostini’s, in dips, vispaté, in een puree om die smeuïger te maken, … Aan lekkere ideetjes mankeert het niet op de website www.verlaagcholesterol.be!

www.becel.be


© Fiftyandme 2022