vervangers koolhydraten

4 vervangers voor koolhydraten om gemakkelijker af te vallen

Als je graag wil afvallen en vet wil verliezen is het een goed idee om minder koolhydraten te eten. Maar dan wil je natuurlijk wel een goed alternatief! Met deze vervangers voor koolhydraatrijke voeding hoef je je lievelingsmaaltijden niet op te geven.

Leestijd: 2 minuten

Vervangers voor koolhydraten

In je dagelijks leven zijn rijst, pasta, aardappelen en brood de producten met de meeste koolhydraten. Je hebt ze ook nodig aangezien ze in het bovenste deel van de voedingsdriehoek staan. Het zijn trage suikers en ze zorgen er dus voor dat je gedurende de hele dag genoeg energie krijgt, waarbij je voor een normale hoeveelheid moet rekenen op zo’n 150 tot 260 gram koolhydraten per dag. Natuurlijk is het dan ook de bedoeling dat je genoeg beweegt op een dag, want koolhydraten die je niet verbrandt, sla je op onder de vorm van vet. Alle koolhydraten uit je voedingspatroon bannen is dus geen goed idee, maar af en toe een koolhydraatarme maaltijd kan wel helpen bij het afvallen. Hier is alvast wat inspiratie voor vervangers voor koolhydraten:

Pasta: courgetti

Wanneer je een courgette in slierten snijdt, krijg je courgetti. Dit is de ideale pastavervanger. Om het te maken heb je een spiraalsnijder nodig. De courgette druk je door de snijder om gelijkmatige slierten te krijgen die dezelfde dikte hebben zoals een spaghettisliert. Je de courgetti rauw eten, maar je kan ze ook koken in gezouten, kokend water voor twee minuten. Zo krijgen ze dezelfde textuur als echte spaghettislierten. Als je ze toch liever iets krokanter hebt kan je ze ook gaarbakken in de pan met een beetje olijfolie.

Rijst: bloemkoolrijst

Bloemkool heeft net als rijst een neutrale smaak en dat maakt het een ideaal alternatief. Je kan bloemkoolrijst maken door bloemkool te raspen of door hem in een blender of keukenmachine te doen. Koken zoals rijst doe je beter niet, de bloemkool laten garen in een pan met een beetje olijfolie is een beter idee. De bloemkoolrijst is klaar wanneer hij een gelig wordt of na vijf minuten stoven.

Aardappel: koolraap

Een koolraap is een groente die net als een aardappel onder de grond groeit. Het verschil is dat een koolraap maar half zoveel koolhydraten bevat als een aardappel. Koolrapen zijn ideaal om bijvoorbeeld frietjes mee te maken. Daarvoor schil je de koolraap en snij je hem in frietjes. Daarna kook je ze 3 tot 5 minuten. Je kan ze nadien bakken in de oven of airfryer. Wil je ze in de oven bakken dan verspreid je ze over de bakplaat en laat je ze 25 tot 30 minuten op 200 graden bakken. In de airfryer bak je ze eerst 12 minuten op 180 graden en dan nog eens 5 minuten op 200 graden voor een krokante laag.

Lees ook
Zijn frieten uit de airfryer echt gezonder dan uit de friteuse? >

Brood: paprika

Deze trend is heel bekend in de keto-wereld. Een ketogeen dieet is hetzelfde als een koolhydraatarm dieet. Je kan je brood dus vervangen door een doormidden gesneden paprika, en daar kruidenkaas op smeren of een ander soort beleg. Dit lijkt misschien gek, maar het is een makkelijke manier om de hoeveelheid koolhydraten die je eet drastisch omlaag te brengen. In paprika’s zitten namelijk meer dan tien keer minder koolhydraten dan in brood. Als je niet altijd paprika’s wil gebruiken kan je dit ook doen met een halve komkommer, wortel of zelfs een tomaat. Eigenlijk kan je het zo gek niet bedenken!

De leukste berichten van Fifty & Me in je mailbox ontvangen? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief.

Beeld © Shutterstock


© Fiftyandme 2022