tips opgeblazen gevoel

5 tips tegen een opgeblazen gevoel

Velen onder ons hebben last van een opgeblazen gevoel tijdens de menopauze. 1 op 4 vrouwen heeft last van spijsverteringsproblemen. Dit opgeblazen gevoel brengt echter winderigheid, oprispingen, krampen en andere pijnlijke en/of onaangename symptomen met zich mee die vervelend kunnen zijn. Hier zijn 5 tips om van dat opgeblazen gevoel af te komen.

Leestijd: 3 minuten

Wat zijn de symptomen van een opgeblazen gevoel? 

Zit je jurk ’s morgens zo strak en gaat hij doorheen de dag steeds strakker zitten? Een opgeblazen gevoel neemt toe gedurende de dag… maar dit kan je voorkomen met onze tips! Voedingsoorzaken terzijde gelaten, zijn hormonale veranderingen vaak verantwoordelijk voor een opgeblazen gevoel. Dit is te wijten aan twee fenomenen: 

  1.  De daling van het progesteron gehalte (dat bijdraagt tot het vasthouden van water in de buikholte).
  2. De daling van de oestrogeen spiegel (die de doorvoer vertraagt). 

Bovendien verandert de verdeling van vet in het lichaam, namelijk van de dijen en billen naar de buik. Een oorzaak en gevolg… wat het gevoel van een zware buik alleen maar erger maakt. 

Tips om een opgeblazen gevoel tegen te gaan

1. Wandel 15 minuten na de maaltijd en masseer je maag 

De “spijsverteringsgang” is geen fabel. Wandelen na de maaltijd helpt om de stoelgang te stimuleren. Doe dit dagelijks en je zal je beter en beter voelen. Bovendien zijn er veel massagetechnieken die je op jezelf kan toepassen en oefeningen die het opgeblazen gevoel verlichten en het lichaam en de geest ontspannen… 

Hier zijn een paar goede oefeningen die helpen de communicatie tussen de hersenen en de darmen te herstellen, spanning los te laten en het spijsverteringsstelsel te stimuleren. Dit kan helpen de stress te verminderen die ons verhindert goed te verteren. Begin langzaam, in je eigen tempo, en plan je sessie voor de maaltijd, niet erna.

1e positie

– Sta met je benen ver uit elkaar en gebogen, voel een stevig anker in de grond.

– Span de billen aan en trek het staartbeentje in. Rug licht gebogen, armen gestrekt naar voren, schouders ontspannen.

– Stel je voor, met gesloten vuisten, dat je een zware last naar je toe trekt en adem 5 à 6 seconden zachtjes in door je neus terwijl je je buik opblaast.

2e positie

– Wanneer je vuisten je middel bereiken, met je ellebogen langs je middel gebald, blijf dan 2 seconden stil staan.

– Maak je vuisten los en open langzaam je handen.

3e positie

– Duw dezelfde denkbeeldige last naar voren, alsof je hem weer op zijn oorspronkelijke plaats wilt zetten, terwijl je langzaam door de mond uitademt, gedurende 5 tot 6 seconden.

– Draai je rug en laat je hoofd hangen (nek en nekspieren ontspannen) tussen uw armen. Je navel moet in de richting van je ruggengraat komen als je uitademt.

– Herhaal de oefening 5 keer, indien mogelijk tot 12.

2. Geef de voorkeur aan gekookte groenten en fruit boven rauwe (en vergeet de enzymen niet)

Voor je darmtransit zijn gekookte groenten beter dan rauwe. Kies bij elke maaltijd voor groene groenten, fruit, volle granen en oliehoudende zaden, met kruiden en/of specerijen. De truc aanbevolen door voedingsdeskundigen? Varieer de kleuren op je bord zo veel mogelijk. Je moet ook weten dat als een teveel aan vezels winderigheid kan veroorzaken, een tekort eraan hetzelfde effect heeft. Doseren is dus de boodschap. 

Tenslotte werken enzymen als scharen die het voedsel in kleine stukjes knippen om de spijsvertering te versnellen. Ze zijn essentieel: zonder hen zou alles te traag gaan! Maar ze zijn gevoelig voor stress, leeftijd en koken. Hoe merk je een gebrek aan enzymen? Slaperigheid na maaltijden, die lang duren om te verteren, bijvoorbeeld. Yoghurt met acidophilus, papaya en ananas zijn er rijk aan.

Een laatste advies: vermijd bruisende en suikerhoudende dranken, evenals opwekkende middelen.

3. Neem een cursus essentiële oliën

Dragon, basilicum en pepermuntolie zijn krampstillende middelen die een opgeblazen gevoel tegengaan. De combinatie van deze verschillende ingrediënten, 3 maal daags ingenomen in een kuur van 10 dagen, is een doeltreffende natuurlijke remedie.

Ons ideale mengsel ter preventie: 1 druppel etherische olie van basilicum + 1 druppel etherische olie van karwij + 1 druppel etherische olie van koriander + 1 druppel etherische olie van pepermunt + 1 halve theelepel plantaardige olie van calophylla.

4. Minder maar vaker eten

Proportioneel je maaltijden! De sleutel tot het vermijden van een opgeblazen gevoel is vaker eten, in kleinere hoeveelheden. Voeg bij drie maaltijden twee gezonde tussendoortjes toe om honger te voorkomen. Bijvoorbeeld, een stuk fruit en een handvol amandelen. Je hoeft niet te “verhongeren” als het tijd is om te eten… wat je ook zal helpen om kleinere porties te maken en de druk op je maag te verminderen.

5. Blijf kalm

Stress heeft een negatieve invloed op je darmflora. Het kan je naar voedsel doen verlangen of je eetlust onderdrukken. Yoga en meditatie zijn goede middelen tegen een opgeblazen gevoel.

De leukste berichten van Fifty & Me in je mailbox ontvangen? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief.

Beeld © Shutterstock


© Fiftyandme 2021