beste weegmoment

Op deze 5 momenten kun je beter niet op de weegschaal gaan staan

Gisteren was je nog zo blij toen de weegschaal een kilo minder aangaf, maar vandaag lijkt het er opnieuw bijgekomen. Frusterend! Misschien komt het wel omdat je op een van deze verkeerde moment woog.

Leestijd: 2 minuten

1. Nadat je hebt gesport

Na het sporten is vast een van de weinige momenten dat je het niet zo erg vindt om op de weegschaal te staan. Toch is dit niet het beste weegmoment: door krachttraining krijg je kleine scheurtjes in je spieren waardoor je lichaam er zo veel mogelijk vloeistof naartoe stuurt wat je tijdelijk zwaarder maakt. Heb je cardio gedaan en flink gezweet, dan zou je juist lichter kunnen wegen. Houd er ook rekening mee dat spieren meer wegen dan vet, dus laat je ook hier niet door ontmoedigen.

2. Nadat je hebt gedronken

Blijf zeker genoeg water drinken, maar weeg jezelf erna nog maar even niet. Slechts één klein glaasje water voegt bijvoorbeeld al 0,2 kilogram toe. Dat ben je dan natuurlijk niet aangekomen, maar het geeft wel een vertekend beeld. Misschien vrij logisch, maar goed om te onthouden, dat geldt ook voor eten (en dan vooral soep).

3. Tijdens je menstruatie

In de dagen voordat je je regels krijgt, houdt je lichaam meer vocht vast, dat heeft te maken met hormonale veranderingen. Een hoger cijfer op de weegschaal dus. Tegelijkertijd is je verbranding zo’n 4 procent hoger, volgens sommigen de reden waarom je meer cravings hebt.

4. Na een druk weekend

In het weekend kun je je misschien laten gaan met wijn drinken, op (takeaway) restaurant te gaan en je workout te laten schieten. Als je maandagochtend op de weegschaal gaat staan, moet je er maar gewoon aan denken er die week terug in te vliegen en tegen vrijdag nog dat (halve) kilootje weer afgevallen te zijn.

5. Na een lange vlucht

Het is verleidelijk om na een reis te kijken of je kilo’s bijgekomen bent. Wacht toch liever even wanneer je het vliegtuig hebt gepakt: vanaf het moment dat je vier uur of langer in een vliegtuig zit, zorgt de hoogte, druk en droge lucht voor een opgezwollen buik en een ander gewicht. Probeer om dezelfde reden alcohol en koffie te vermijden en veel water te drinken. Ga dus enkele dagen na een vliegtuigreis niet op de weegschaal staan. Het bespaart je teleurstellingen.

Het beste weegmoment

Wat dan wél het beste weegmoment is? Volgens de National Weight Control Registry in Amerika kun je dit het beste in de ochtend doen, wanneer je nog niets hebt gegeten en gedronken en nadat je naar het toilet bent geweest. Om nog preciezer te zijn: vrijdagochtend – want dan heb je dus nog niet al die apero’s achter de rug.

De leukste berichten van Fifty & Me in je mailbox ontvangen? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief.

Beeld © Shutterstock
Bron: Leukedinges & National Weight Control Registry


© Fiftyandme 2021