voordelen koude douche lichaam

Wat zijn de voordelen van een koude douche voor je lichaam?

Na de eerste, vrij onaangename sensatie, zal een koude douche je belonen met tal van positieve effecten op je lichaam. Een gewoonte die de jouwe kan worden na een noodzakelijke aanpassingsperiode.

Leestijd: 2 minuten

5 voordelen van een koude douche voor je lichaam:

Een goede bloedsomloop

Door de inwerking van de koude op je huid trekken je bloedvaten zich terug – het effect van vaatvernauwing – en dat resulteert in een snellere bloedsomloop. De bloedtoevoer naar je organen wordt beter en ook de zuurstoftoevoer neemt toe. Dit verklaart ook het succes van koude douches (van ongeveer 15 tot 20 graden) bij vrouwen die gevoelig zijn voor spataderen en last hebben van zware benen.

Anti-stresseffect

Na (of voor) een stressvolle dag helpt een koude douche de spanning te verlichten. Dat is te danken aan een elektrisch fenomeen dat inwerkt op de hersenen en ervoor zorgt dat we endorfines afscheiden, de neurotransmitters waarvan bekend is dat ze stress wegnemen. Volgens actuele studies als deze zou een koude douche ook een gunstig effect hebben op depressieve gevoelens.

Strakkere huid en mooier haar

Een koude douche zorgt voor een strakkere huid doordat de poriën samentrekken. Hetzelfde geldt voor haar dat je uitspoelt met koud water. Door de koude sluiten de haarschubben, waardoor het er glanzend en zijdezacht uitziet. Wel is het belangrijk dat de spoeling wordt voorafgegaan door een eentje met warm water om shampooresten efficiënt te verwijderen.

Calorieën kwijtraken

Het veroorzaakt misschien geen noemenswaardig gewichtsverlies, koud water zal je lichaam wel dwingen reserves aan te spreken om de temperatuur op 37°C te houden. Met een douche van 2 tot 3 minuten verbrand je ongeveer 200 calorieën.

Verbeterde nachtrust

Terwijl je na het opstaan vaak een koude douche neemt als oppepper, kan een koude avonddouche helpen je lichaamstemperatuur te verlagen. Zo raak je makkelijker in slaap.

Koude douche in de praktijk

Om je lichaam eraan te laten wennen, kan je best van beneden naar boven spoelen om lichaamszones te bereiken die ver van je hart liggen. De douchekop zet je op de zachtste stand, zodat het water druppelt als regen. De douche moet niet langer duren dan twee minuten en je neemt hem maximaal twee tot drie keer per week. Wanneer je huid rood wordt, heb je het gewenste effect bereikt.

Een variatie: de Schotse douche

Voor wie regelmatig naar een kuuroord trekt, klinkt de Schotse douche vast bekend in de oren. Je neemt een douche op ongeveer 30 graden en vervolgens verlaag je de temperatuur geleidelijk aan, tot je een temperatuur van 0 graden bereikt.

Contra-indicaties om op te letten

Een koude douche is heilzaam, maar niet voor mensen die lijden aan onverenigbare pathologieën als een hoge bloeddruk, hartzwakte of een andere ziekte waarbij je gevoelig bent voor kou. Voor je een koude douche neemt, ga je dus best langs bij je arts.

De leukste berichten van Fifty & Me in je mailbox ontvangen? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief.

Beeld © Shutterstock


© Fiftyandme 2022