Te veel fruit eten kan blijkbaar om deze reden je gezondheid schaden

In juli en augustus zijn marktkraampjes weer gevuld met heerlijk, sappig fruit. Een welkome verfrissing, maar te veel eten zou je weleens zuur kunnen opbreken.

Leestijd: 2 minuten

De verleiding is groot om tijdens warme dagen je heil te zoeken in wat verfrissend seizoensfruit. Maar wat initieel een goed idee lijkt, is onder bepaalde omstandigheden niet zo goed voor je lichaam.

Te veel fruit eten: het risico

Ondanks wat reclame- en marketingcampagnes beweren, komt een teveel aan fruit je gezondheid niet ten goede. Integendeel: gematigd eten is de boodschap. En wel hierom:

  • Te veel suiker. De meeste fruitsoorten bevatten heel wat fructose, een natuurlijke suiker die het triglyceridengehalte in het bloed verhoogt. Dit kan leiden tot meer vetopslag rond de buik. Te veel suiker vergroot ook de kans op diabetes en een hoge bloeddruk.
  • De schil is een bron van insecticiden.
  • Darmaandoeningen. Voor mensen die lijden aan het Prikkelbare Darm Syndroom (PDS) kan een overdaad aan fruit aanvallen uitlokken. Dat komt door de aanwezigheid van fructose en polyolen (koolhydraten). Symptomen zijn een opgeblazen gevoel, buikpijn en diarree.

Voor welk fruit kies je deze zomer?

Om je ecologische voetafdruk te verkleinen en je portemonnee te sparen, kies je best voor seizoensfruit. Daarna kan je je smaakgenot verdubbelen door te opteren voor de soorten met de meeste gezondheidsvoordelen. Eén voorbeeld zijn perziken, die heel wat vezels en provitamine A bevatten. Maar ook watermeloen en meloen zijn een goede aanvulling op je fruitmand. Want hoewel zoet, heeft meloen een hoog kaliumgehalte. Watermeloen bevat dan weer citrulline, uitstekend om de vitaliteit van de bloedvaten te bevorderen. Een andere goede keuze is rood fruit. Zo loopt het aardbeienseizoen nog net lang genoeg om je voordeel te kunnen halen uit de antioxidanten en vitamine C. Een alternatief zijn frambozen, die rijk zijn aan vezels, voedingsstoffen en krachtige antioxidanten. Bovendien kan je ze tijdens een boswandeling zo van de struiken plukken. Appels en peren zijn ten slotte ook het overwegen waard, al wacht je best nog even op de oogst aan het einde van de zomer.

Welk fruit eet je met mate?

Van alle fruitsoorten die ons deze zomer ten deel vallen, kan je met sommige best wat spaarzamer omspringen. Dat komt voornamelijk door hun suikergehalte. “In kersen en sterfruit zit bijvoorbeeld meer dan 13 gram suiker per 100 gram. Hetzelfde geldt voor meloenen en vijgen. En wat die heerlijke pruimen betreft, bevat 100 gram al gauw ruim 30 gram suiker. Druiven hebben een gehalte van ongeveer de helft. Al bij al is dus belangrijk dat je divers fruit eet en je inname matigt. Drie porties fruit per dag is meer dan genoeg”, verklaart voedingskundige Nathalie Viana. “Om je dorst op een gezonde manier te lessen, gaat er niets boven een goed glas water op kamertemperatuur. Het is niet goed voor je lichaam ook dan op fruit te vertrouwen. Voor je portemonnee trouwens evenmin”, besluit ze.

De leukste berichten van Fifty & Me in je mailbox ontvangen? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief.

Beeld © Shutterstock


© Fiftyandme 2022