Ordelijk huis

Duurzame oplossingen van experte Marie Kondo om je huis ordelijk te houden

Na de vakantie moeten heel wat spullen opnieuw een plek vinden, maar hoe begin je eraan? Ziehier duurzame oplossingen van Marie Kondo waarmee je je huis ordelijk houdt.

Leestijd: 2 minuten

Nu we barsten van energie na een idyllische en rustgevende vakantie voelen we ons klaar voor de grootste uitdagingen, en daar is een stevige opbergbeurt er een van. We beginnen eraan met veel wilskracht en een duidelijke visie. Met dien verstande dat de dingen er vaak anders gaan uitzien eens we goed en wel begonnen zijn… De opdracht blijkt vaak groter dan verwacht en nodigt al snel uit om het initiatief op de lange baan te schuiven. Tenzij men er een bijbel bijhaalt van een van de hogepriesteressen van deze subtiele kunst, zoals Marie Kondo. De Japanse met de aanstekelijke glimlach heeft van opruimen haar passie gemaakt. Ze gebruikt een methode die ze omschrijft als ‘eenvoudig, pertinent en efficiënt, zodat je nooit meer moeten zoeken’. Want, zo stelt ze: “een huis op orde heeft ook een positieve invloed op alle andere aspecten van het leven.” Hieronder daarom enkele tips van Marie Kondo om je huis eenvoudig ordelijk te houden:

Basisprincipe

De eerste stap is sorteren, zodat je een beter (in)zicht krijgt op wat je wil houden of weggooien (verkopen of schenken). In haar boek ‘Opgeruimd’ nodigt de opruimgoeroe ons uit om de kunst van het essentiële te beoefenen, uitgaande van één basisvoorwaarde: enkel bijhouden waar je echt van houdt. Een ander goed idee is om de dingen te rangschikken per categorie – geschenken, kleding, souvenirs, geneesmiddelen – zodat je een beter overzicht krijgt op de stapels en een slimme selectie kan doorvoeren.

Voor een beter resultaat geeft ze de raad om het probleem in één keer aan te pakken, want dat heeft een goede invloed heeft op je dagelijkse denkwerk en je levensgewoonten. Doe het bovendien ook in je eentje. In sommige gevallen – bijvoorbeeld voor de inrichting van een werkplek, een start met een nieuwe partner of de overstap naar je pensioen – kan het echter nuttig zijn om je te laten assisteren door een home organizer. Dat zijn mensen die van orde scheppen hun beroep hebben gemaakt. Zij hebben heel wat tips en gepersonaliseerde oplossingen die helpen om op een ingenieuze en creatieve manier meer levensruimte te creëren.

Hoe opruimen?

Alles op zijn plaats en een plekje voor ieder ding. Het is vaak omdat we een gebrek hebben aan aangepaste opbergruimtes dat dingen zich op goed geluk opstapelen. Een goed idee zijn kasten op onverwachte plekken, zoals onder een trap of een dakhelling. Of kasten die soms een hele ruimte kunnen innemen, zoals dressings.

Ze zijn hyperpraktisch dankzij hun gerichte indeling en bieden een efficiënt antwoord op elke vorm van wanorde. Er moet voor elk geval nagedacht worden over de probleemschepping en er moet een vlot en voor de hand liggend antwoord voor bedacht worden, anders zal die oplossing uiteindelijk ongebruikt blijven. Het spreekt voor zich dat je de ruimte niet gaat benutten om opnieuw te beginnen stapelen, dus je denkt best na over je aankopen.

Waarom opruimen?

Eerst en vooral om je niet meer druk te hoeven maken en eindeloos veel tijd te verliezen bij het zoeken naar dat ene belangrijke document, die favoriete zonnebril of het geleende boek dat je nog moet teruggeven. Wie georganiseerd is, vindt snel wat hij zoekt en wint dus tijd, waardoor er meer tijd vrijkomt om te doen wat je graag doet en je je levenskwaliteit kan verbeteren. Maar ook – vooral zelfs! – om (bijna) nooit meer te moeten herbeginnen.

De leukste berichten van Fifty & Me in je mailbox ontvangen? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief.

Beeld © Shutterstock


© Fiftyandme 2024