zoete trek

Altijd zin in suiker? Deze 4 voedingsmiddelen stillen je zoete trek

Het eten van veel suiker zorgt voor een vicieuze cirkel: als je veel suiker eet, krijg je nóg meer trek in suiker. Hoe maak je komaf met zo’n suikerverslaving?

Leestijd: 2 minuten

Zoete trek = suikerverslaving?

Moet ieder diner voor jou ook met een stukje zoet eindigen? Kun je het niet laten om bij een tas thee óók een koekje te eten? Blijft een chocoladereep bij jou niet langer dan twee dagen in de kast liggen? Awel, je bent niet de enige.

Maar dat neemt niet weg dat je er misschien komaf mee wil maken. Wanneer spreek je van een zoet- of suikerverslaving? Eigenlijk is dat te herkennen zoals als bij allerlei andere verslavingen. Wanneer je suiker eet, wordt er in je brein een ‘beloningscentrum’ geactiveerd. Er komt dopamine vrij, een stofje waar je je blijer van gaat voelen. Een verslavend gevoel. Zodra je dopaminelevel weer op normaal niveau is, hunkert je brein naar een nieuwe dosis – een nieuwe dosis zoet dus. Eet je dat niet en krijg je echt ‘ontwenningsverschijnselen’ (hoofdpijn, een slecht humeur, misschien zelfs zwetende handen), dan heb je waarschijnlijk een suikerverslaving.

Alternatieven

Eet je suiker, dan voed je ook je suiker cravings (en dan hebben we het nog niet eens over je bloedsuikerspiegel of ‘de gewoonte’ gehad). Er zijn manieren om met minder suiker tóch zoet te eten. Deze lekkere gezondere alternatieven stillen je sugar cravings en je krijgt minder suiker binnen:

1) Kaneel

Kaneel bevat veel chroom en kan hierdoor werken als een stabilisator van je bloedsuikerspiegel. Het eten van kaneel kan er dus voor zorgen dat jij geen last hebt van zoete trek of eetbuien door de dag heen. Zeker voor diabetici is dit gunstig. De zoete smaak van kaneel kun je goed combineren met verschillende gerechten: roer bijvoorbeeld een lepeltje kaneel door je yoghurt, havermout of doe een appel in de magnetron met wat kaneel. Of wat dacht je van een schepje in je koffie?

2) Zoete aardappel

The name says it all. Zoete aardappel zou volgens voedingsexperts hetzelfde gevoel geven als chocolade. Extra plezant: ze zitten boordevol vezels, vitamine C, kalium en magnesium.

3) Bosvruchten

Blauwe bessen, maar ook frambozen en braambessen, zijn zoet van smaak en bevatten veel antioxidanten. De bosvruchten helpen je bloedsuikerspiegel in balans te brengen. Verwerken in je maaltijden kan genoeg: in je yoghurt, groene smoothie of gewoon uit ‘t vuistje.

4) Pompoenpitten

Als je te veel zoet eet kunnen je darmen last krijgen van parasieten (ieks!). Die zorgen ervoor dat je zin in suiker nog meer toeneemt. Pompoenpitten kunnen helpen; je kunt ze roosteren of gewoon rauw opeten. Ideaal als tussendoor-snackje.

De leukste berichten van Fifty & Me in je mailbox ontvangen? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief.

Bron: Goed Gevoel
Beeld © Shutterstock


© Fiftyandme 2021