kefir

Kefir vs. yoghurt: wat is gezonder?

Kefir, klinkt als een nieuwe millennial-achtige zuivelvorm, maar is in feite al eeuwenoud. De drinkbare yoghurt, ook wel de champagne onder de melk genoemd, wordt gelinkt aan allerlei gezondheidsvoordelen. Maar is het ook echt gezonder dan een doorsnee kom yoghurt?

Leestijd: 2 minuten

Kefir: de champagne onder de melk

Kefir is een gefermenteerde zuiveldrank met een zure smaak en de textuur van drinkbare yoghurt. Zot feitje: het bevat alcohol. Maar schrik niet, want de hoeveelheid alcohol is namelijk zo klein, dat zelfs zwangere vrouwen er dagelijks een glas van kunnen drinken. De alcohol geeft juist de tintelende smaak.

Kefir is een zogeheten probiotisch drankje dat je on the go kunt nuttigen, terwijl je yoghurt met een lepel eet. Daarnaast is een verschil met yoghurt de melkzuurbacteriën. Die worden gemaakt van gisten. Deze gisten klonteren samen met de melkzuurbacteriën, die worden gemengd met melk en zo ontstaat er melkzuur, koolzuurgas en, juist, alcohol.

Probiotica

Kefir zou gezonder zijn dan yoghurt. Beide bevatten probiotica, bacteriën die levend aankomen in je darmen. Klinkt eng, maar brengt in werkelijkheid gezondheidsvoordelen met zich mee. Zo zou het darmklachten verminderen en je weerstand verbeteren. Kefir zou meer van deze probiotica bevatten dan yoghurt, wat dus ook de voordelen zou versterken.

Hogere voedingswaarden

Net als magere yoghurt bevat kefir veel vitaminen en mineralen. Ook is het een goed alternatief voor mensen met lactose-intolerantie: de levende bacteriën kunnen namelijk helpen de lactose makkelijker te verteren.

Nog meer punten voor kefir: het bevat meer calcium dan yoghurt, wat belangrijk is voor de gezondheid van de botten en het hart. Kefir bevat 300 milligram calcium per portie, terwijl yoghurt 180 milligram per portie bevat. Geadviseerd wordt trouwens om te streven naar 1000 tot 1200 milligram per dag. Ook het gehalte vitamine A is in de gefermenteerde zuiveldrank hoger. Deze voedingsstof is belangrijk voor de gezondheid van de ogen, botten en immuniteit. Kefir bevat zo’n 300 microgram per portie, terwijl yoghurt 230 microgram per portie bevat.

Eindstand: wat wint?

Zoals je merkt is kefir over het algemeen iets gezonder. Het is hoger in voedingswaarde en veel hoger in probiotische voordelen. Maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat yoghurt ongezond is, ook dat kun je prima behouden in je dieet.

Kijk wel uit dat je geen variant kiest met een hoog suikergehalte. Veel merken voegen suiker toe aan yoghurt of kefir om het zoeter te maken. Kies dus voor een zo natuurlijk mogelijke, en zoet het eventueel zelf met wat fruit of een beetje honing.

Tot slot: wil je de zuivel combineren met havermout of muesli, ga dan structuurgewijs voor yoghurt. Als je op zoek bent naar een eiwit- en probioticarijk ontbijt of een snack die je onderweg kunt nuttigen, dan is kefir de beste keuze.

De leukste berichten van Fifty & Me in je mailbox ontvangen? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief.

Bronnen:
Kefirgrains, Culturesforhealth, Well + Good

Beeld:
Shutterstock


© Fiftyandme 2021