minder vlees

De gezondheidseffecten van minder vaak vlees eten

De supermarktschappen liggen vol met vleesvervangers en de vegetarische restaurants schieten als paddenstoelen uit de grond. Steeds meer mensen kiezen ervoor om vegetariër te worden, of in ieder geval minder vlees te eten. Vanwege het dierenwelzijn, maar ook om milieuredenen. Maar wat gebeurt er met je gezondheid als je mindert of zelfs stopt met vlees eten?

Leestijd: 2 minuten

1. Minder kans op diabetes type 2

Mensen die bewerkt of rood vlees eten hebben een verhoogde kans op diabetes type 2, zo ontdekten onderzoekers van Wageningen Universiteit. Het risico op diabetes type 2 neemt met 32 procent toe als je per dag 50 gram (of meer) vlees eet. Twee plakjes ham tellen al 40 gram vlees. Dit komt doordat dierlijk vet, dierlijk (haem) ijzer en nitraat conserveringsmiddelen in dit soort vlees de alvleeskliercellen kunnen beschadigen, ontstekingen kunnen verergeren en de insulinewerking beïnvloeden.

2. Verlaging cholesterol

Dierlijke producten bevatten veel verzadigde vetten. Deze vetten zorgen voor meer LDL-cholesterol in je bloed, wat de kans op hart- en vaatziekten verhoogt. Daarnaast tonen studies aan dat een vegetarisch eetpatroon het cholesterolniveau kan doen dalen tot wel 35 procent.

3. Vermindering ontstekingen

Vlees (en dan voornamelijk rood vlees) vergroot de kans op langdurige chronische ontstekingen die onder andere diabetes en hartaanvallen kunnen veroorzaken. Plantaardige voeding werkt daarentegen van nature ontstekingsremmend omdat deze vaak rijk is aan vezels en antioxidanten.

4. Verandering darmbacteriën

Ons microbioom bestaat uit goede bacteriën die onder andere in je darmen leven. De gezondheid ervan is essentieel voor je lichaam en heeft invloed op je immuunsysteem, het ontwikkelen van je hersenen en het verteren van je eten. Als je stopt met vlees eten zal je je minder opgeblazen voelen en een betere stoelgang krijgen – maar voordat je die effecten ervaart zal je lichaam wel even moeten wennen.

Maar ook…

De meeste mensen halen hun proteïne en vitamine B12 uit dierlijke producten. Een tekort kan voor duizeligheid, concentratieproblemen en- of vermoeidheidsklachten zorgen. Dat kun je makkelijk oplossen door meer noten, bonen, peulvruchten en andere proteïnerijke producten te eten. Een vitamine B12-tekort kun je voorkomen door het eten van eieren en andere zuivelproducten.

Ook de kans op een ijzertekort is wat groter als je geen vlees eet. Dit kun je aanvullen door vaker gedroogde peulvruchten, linzen, tofu, sojabonen en groene bladgroenten op het tafel te zetten. Eventueel kun je in overleg met je huisarts ook een supplement slikken.

De leukste berichten van Fifty & Me in je mailbox ontvangen? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief.

Beeld © Shutterstock


© Fiftyandme 2021